Genel Bilgi
Kod | CMZ118 |
Ad | Çevre Jeolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çevre ile ilgili jeolojik kavramları öğretmek, deprem, heyelan ve benzeri doğal afetlerin çevre üzerindeki etkilerini kavrayabilmek.
Dersin İçeriği
Kaya- toprak-su-hava ilişkisi, Çevre Jeolojisi ile ilgili kavramlar, yeryuvarı ve yeryuvarının bölümleri, Mineraller ve kayaçlar, Yerkabuğunda kırık ve çatlaklar ile faylar, bunların yapay çevre oluşturulmasındaki etkileri, çevresel etkileri, yer altı suları ve yer altı sularının kirlenmesi, Heyelan ve diğer kütle hareketleri, noktasal-alansal ve çizgisel yer altı suyu kirlenmeleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Environmental Geology, E.A.Keller, Çevre Jeolojisi, Çeviri; E. Akyol, K. Kayabalı
Notlar
Geoenvironment, U. Aswathanarayana
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Jeolojinin temel prensiplerini bilir. |
ÖÇ02 | Dünyanın katmanları ve yapısı hakkında bilgi sahibidir. |
ÖÇ03 | Yerkabuğu malzemelerinin (kayaç, toprak, su) oluşumunu açıklar. |
ÖÇ04 | Doğal afetleri ve çevresel etkilerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Taşkınların oluşumu ve çevresel etkilerini açıklar. |
ÖÇ06 | Heyelanların oluşumu ve çevresel etkilerini açıklar. |
ÖÇ07 | Depremlerin oluşumu ve çevresel etkilerini açıklar. |
ÖÇ08 | Volkanik aktivitenin oluşumunu ve çevresel etkilerini açıklar. |
ÖÇ09 | Yerkabuğu malzemelerinin (kayaç, toprak, su) hammadde olarak kullanma potansiyellerini tanımlar. |
ÖÇ10 | Yerkabuğu malzemelerinin (kayaç, toprak, su) atık depolama alanları olarak kullanılma potansiyellerini bilir. |
ÖÇ11 | Katı atık depolama tesisi için yer seçimi kriterleri hakkında bilgi sahibidir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Jeolojinin temel prensipleri ve çevresel uygulamalardaki önemi. Yer hareketlerinin ve doğal afetler (sel, toprak kayması, deprem, volkanik aktivite) ve çevresel etkileri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yeryuvarlağının en üst bölümünde yer alan toprak, kaya ve benzeri bileşenleri tanıtma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kaya- toprak-su-hava ilişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çevre Jeolojisi ile ilgili kavramlar, yeryuvarı ve yeryuvarının bölümleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mineraller ve kayaçlar, yerkabuğunda kırık ve çatlaklar ile faylar, bunların yapay çevre oluşturulmasındaki etkileri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Heyelan ve diğer kütle hareketleri, noktasal-alansal ve çizgisel yer altı suyu kirlenmeleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Yer hareketlerinin ve doğal afetler (sel, toprak kayması, deprem, volkanik aktivite) ve çevresel etkileri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Deprem ve heyelan gibi kütle hareketlerinin çevreye olan etkilerini kavrama. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Doğal afetlerin çevresel etkileri ve çevre mühendisliğinde arazi kullanımının planlanması. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Yerkabuğu malzemelerinin (kayaç, toprak, su) hammadde ve atık depolama alanları olarak potansiyellerinin belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çevre Mühendisliğinde tasarımı yapılan içme suyu arıtma tesislerinin potansiyel jeolojik etkenleri öğretmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çevre Mühendisliğinde tasarımı yapılan atıksu tesislerinin potansiyel jeolojik etkenleri öğretmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Örnek olayların incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ödev sunumlarının incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |