CMZ118 Çevre Jeolojisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CMZ118
Ad Çevre Jeolojisi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Çevre ile ilgili jeolojik kavramları öğretmek, deprem, heyelan ve benzeri doğal afetlerin çevre üzerindeki etkilerini kavrayabilmek.

Dersin İçeriği

Kaya- toprak-su-hava ilişkisi, Çevre Jeolojisi ile ilgili kavramlar, yeryuvarı ve yeryuvarının bölümleri, Mineraller ve kayaçlar, Yerkabuğunda kırık ve çatlaklar ile faylar, bunların yapay çevre oluşturulmasındaki etkileri, çevresel etkileri, yer altı suları ve yer altı sularının kirlenmesi, Heyelan ve diğer kütle hareketleri, noktasal-alansal ve çizgisel yer altı suyu kirlenmeleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Environmental Geology, E.A.Keller, Çevre Jeolojisi, Çeviri; E. Akyol, K. Kayabalı

Notlar

Geoenvironment, U. Aswathanarayana


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Jeolojinin temel prensiplerini bilir.
ÖÇ02 Dünyanın katmanları ve yapısı hakkında bilgi sahibidir.
ÖÇ03 Yerkabuğu malzemelerinin (kayaç, toprak, su) oluşumunu açıklar.
ÖÇ04 Doğal afetleri ve çevresel etkilerini tanımlar.
ÖÇ05 Taşkınların oluşumu ve çevresel etkilerini açıklar.
ÖÇ06 Heyelanların oluşumu ve çevresel etkilerini açıklar.
ÖÇ07 Depremlerin oluşumu ve çevresel etkilerini açıklar.
ÖÇ08 Volkanik aktivitenin oluşumunu ve çevresel etkilerini açıklar.
ÖÇ09 Yerkabuğu malzemelerinin (kayaç, toprak, su) hammadde olarak kullanma potansiyellerini tanımlar.
ÖÇ10 Yerkabuğu malzemelerinin (kayaç, toprak, su) atık depolama alanları olarak kullanılma potansiyellerini bilir.
ÖÇ11 Katı atık depolama tesisi için yer seçimi kriterleri hakkında bilgi sahibidir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi 
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi  2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal  Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı  Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk bilinci 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği  Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği  Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Jeolojinin temel prensipleri ve çevresel uygulamalardaki önemi. Yer hareketlerinin ve doğal afetler (sel, toprak kayması, deprem, volkanik aktivite) ve çevresel etkileri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Yeryuvarlağının en üst bölümünde yer alan toprak, kaya ve benzeri bileşenleri tanıtma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Kaya- toprak-su-hava ilişkisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Çevre Jeolojisi ile ilgili kavramlar, yeryuvarı ve yeryuvarının bölümleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Mineraller ve kayaçlar, yerkabuğunda kırık ve çatlaklar ile faylar, bunların yapay çevre oluşturulmasındaki etkileri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Heyelan ve diğer kütle hareketleri, noktasal-alansal ve çizgisel yer altı suyu kirlenmeleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Yer hareketlerinin ve doğal afetler (sel, toprak kayması, deprem, volkanik aktivite) ve çevresel etkileri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Deprem ve heyelan gibi kütle hareketlerinin çevreye olan etkilerini kavrama. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Doğal afetlerin çevresel etkileri ve çevre mühendisliğinde arazi kullanımının planlanması. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Yerkabuğu malzemelerinin (kayaç, toprak, su) hammadde ve atık depolama alanları olarak potansiyellerinin belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Çevre Mühendisliğinde tasarımı yapılan içme suyu arıtma tesislerinin potansiyel jeolojik etkenleri öğretmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Çevre Mühendisliğinde tasarımı yapılan atıksu tesislerinin potansiyel jeolojik etkenleri öğretmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Örnek olayların incelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Ödev sunumlarının incelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2023 02:01