Genel Bilgi
Kod | CMS207 |
Ad | Temiz Üretim Teknolojileri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BÜLENT SARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BÜLENT SARI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çevre yönetiminde önleyici bir yaklaşım olan Temiz Üretim ile mevcut teknolojik ve ekonomik sınırlamalar altında malların ve hizmetlerin minimum çevresel etki ile nasıl üretileceğine ilişkin bir çerçeve sunmaktır.
Dersin İçeriği
Çevre Üzerindeki Endüstriyel Etkiler, Kirliliği Azaltma Yöntemlerinin Geliştirilmesi, Temiz Üretim Değerlendirilmesi, Çevresel Performansın İzlenmesi, Enerji Tasarrufu, Atık Azaltma, Su Kirliliğinin Azaltılması, Su Tasarrufu, Hava Kirliliğinin Azaltılması, Yeşil Mühendislik, Yeşil Kimya, Temiz Üretimi Teşvik Etmek
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
Kaynak Verimli Üretim için Temiz Üretim Teknolojileri ve Araçları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temiz Üretim Teknolojilerinin tanınması |
ÖÇ02 | Temiz üretim teknolojilerinin uygulanması, örnek uygulamaların incelenmesi |
ÖÇ03 | Selüloz ve Kağıt Endüstrisi |
ÖÇ04 | Klor-Alkali İmalat Sanayi |
ÖÇ05 | Çimento İmalat Sanayi |
ÖÇ06 | Vernitas Tekstil Fabrikası, Litvanya |
ÖÇ07 | Klaipedos Baldai, Litvanya |
ÖÇ08 | Yeşil Kimya programı, İsveç |
ÖÇ09 | Et İşleme Endüstrisi, Rusya |
ÖÇ10 | SCA Selüloz ve Kağıt Fabrikaları, İsveç |
ÖÇ11 | Assa Abloy Metalurji Endüstrisi, İsveç |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevre Üzerindeki Endüstriyel Etkiler, Kirliliği Azaltma Yöntemlerinin Geliştirilmesi | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Temiz Üretim Değerlendirilmesi, Çevresel Performansın İzlenmesi | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Enerji Tasarrufu, Su Tasarrufu | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Su Kirliliğinin Azaltılması, Hava Kirliliğinin Azaltılması, Atık Azaltma | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Yeşil Mühendislik, Yeşil Kimya | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Temiz Üretimi Teşvik Etmek | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
7 | Temiz Üretim Uygulamaları, Süt Endüstrisi | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Verilen ders notlarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Temiz Üretim Uygulamaları, Selüloz ve Kağıt Sanayi | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
10 | Temiz Üretim Uygulamaları, Tekstil Endüstrisi | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Temiz Üretim Uygulamaları, Cam Sanayi | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
12 | Temiz Üretim Uygulamaları, Klor-Alkali İmalat Sanayi | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
13 | Temiz Üretim Uygulamaları, Çimento İmalat Sanayi | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
14 | Temiz Üretim Saha Çalışmaları, İsveç | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Temiz Üretim Saha Çalışmaları, Türkiye | Verilen ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Verilen ders notlarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Verilen ders notlarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |