Genel Bilgi
Kod | CMS202 |
Ad | Malzeme Bilgisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÇAĞATAYHAN BEKİR ERSÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÇAĞATAYHAN BEKİR ERSÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yerel ve küresel bağlamda çevre kirliliğinin önlenmesine yönelik çözüm önerilerinde bulunma yeteniği kazanmak. a. Yerel ve küresel bağlamda çevre kirliliğinin önlenmesi için yapılan çalışmalara örnekler verilir. b. Yerel ve küresel boyutta çevreye zarar veren insan faaliyetlerinin tartışılması sağlanır. c. Çevre kirliliğinin önlenmesinde biyolojinin diğer disiplinler ile nasıl ilişkilendirildiğine örnekler verir.
Dersin İçeriği
Çevre sorunları, ekolojik ayak izi, karbon ayak izi, su ayak izi. Güncel çevre sorunlarının sebeplerini ve olası sonuçlarını değerlendirir. a. Güncel çevre sorunları (biyolojik çeşitliliğin azalması, hava kirliliği, su kirliliği, toprak kirliliği, radyoaktif kirlilik, ses kirliliği, asit yağmurları, küresel iklim değişikliği, erozyon, doğal hayat alanlarının tahribi ve orman yangınları) özetlenerek bu sorunların canlılar üzerindeki olumsuz etkileri belirtilir. b. Çevre sorunları nedeniyle ortaya çıkan hastalıklara vurgu yapılır. Birey olarak çevre sorunlarının ortaya çıkmasındaki rolünü sorgular. c. Ekolojik ayak izi, su ayak izi ve karbon ayak izi ile ilgili uygulamalar yaptırılır. d. Ekolojik ayak izi, su ayak izi ve karbon ayak izini küçültmek için çözüm önerileri geliştirmesi sağlanır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
İnternet
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevre Mühendisliği alanında kullanılan yapı ve donanım malzemelerini tanımak |
ÖÇ02 | Malzemelerin avantaj ve dezavantajlarını seçme, kullanma, uygulama, işletme ve maliyet açısından anlamak |
ÖÇ03 | Malzemelerin genel özelliklerinin ve tercih kriterlerinin anlaşılması |
ÖÇ04 | Malzemelerin bakım ve onarımı konusunda bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Malzemelerin Özellikleri, Malzemelerin Sınıflandırılması, Standartlar, Malzeme Testi | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Mekanik davranış: Gerilme ve Gerinim, Çekme Gerilmesi Altındaki Davranış, Esneklik, Plastisite ve Akış, Süneklik ve Kırılganlık, Gerilme-Gerinim Eğrileri, Orantılı Limit, Elastik Limit, Akma Noktası, Kuvvet Sertleştirme, Nihai Mukavemet | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sertlik, Tokluk ve Esneklik, Viskozite, Sünme, Yorulma | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İnşaat malzemeleri olarak metaller, seramikler, polimerler ve kompozitler | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Malzemelerin Fiziksel Özellikleri: Yoğunluk, Özgül Ağırlık, Kompaktlık, Gözeneklilik, Su Emme, Kılcallık (Kapilarite), Geçirgenlik (Permeabilite), Yalıtım | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İnşaat malzemesi olarak beton. Çimentolar, çeşitleri, özellikleri. Agregalar, türler, özellikler. Su ve katkılar | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Beton karışımları reçeteleri. Taze betonun özellikleri. Karıştırma, taşıma, yerleştirme, sıkıştırma ve bitirme. Kürlenme ve sertleşme | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Sertleşmiş betonun dayanımı ve diğer özellikleri. Betonarme. Betonun dayanıklılığı ve bozulması | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bitümlü malzemeler ve asfaltlı beton | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Dayanıklılık: Oksidasyon (yanıcılık ve foto-bozunma), korozyon (asitler, alkaliler, su ve organik çözücüler) | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Korozyon mekanizması, korozyonla mücadele, bozulma | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Malzemeler, süreçler ve çevre (Malzeme tüketimi ve tüketimdeki artış, malzeme yaşam döngüsü ve değerlendirme kriterleri, tanımlar ve ölçüm: somutlaştırılmış enerji, proses enerjisi ve geri dönüşüm enerjisi, somutlaştırılmış enerji için çizelgeler, tasarım: eko-tasarım için malzeme seçimi, malzemeler ve sürdürülebilirlik) | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Çevre Mühendisliği Uygulamaları için Malzeme Seçimi-I | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Çevre Mühendisliği Uygulamaları için Malzeme Seçimi-II | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları, İlgili Kitaplar ve Yayınlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |