Genel Bilgi
Kod | CMZ420 |
Ad | Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BELGİN BAYAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Hasan Kıvanç YEŞİLTAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS), Uzaktan algılama, CBSnin çevre mühendisliği alanındaki uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriği
Bilgi, veri, koordinat sistemleri ve harita bilgileri, CBSnin tarihsel gelişimi, coğrafi bilgi sistemleri tanımı, CBSnin fonksiyonları, CBSnin avantajları ve dezavantajları, CBSnin bileşenleri, konumsal olmayan bilgi sistemleri, veri işleme, konumsal bilgi sistemleri, CBSde veri toplama teknikleri, coğrafi veri yapısı, özellikleri, grafik ve grafik olmayan veriler, CBSde veri tabanı yönetimi, CBSnde konum analizleri, CBS uygulamaları, uzaktan algılama, çevresel, kent ve altyapı bilgi sistem uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
İnternet notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Coğrafik bilgi sistemi (CBS), coğrafik bilgi sisteminin tarihçesi, özellikleri, coğrafik bilgi sistemi projelerinin geliştirilmesi ve uygulanması, CBS’nin çalışma ortamı, CBS türleri, özellikleri ve avantajları, CBS’nin içeriği, Veri tabanı yönetim sistemleri, sayısal harita kavramı, veri tabanı modelleri, grafik veri toplama yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | CBS’nin çevresel uygulamaları yürütür. |
ÖÇ03 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Sistemi irdeleme ve sonuç olarak geliştirme becerisi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Bilgi, veri, koordinat sistemleri ve harita bilgileri | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | CBSnin tarihsel gelişimi, coğrafi bilgi sistemleri tanımı | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | CBSnin fonksiyonları | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | CBSnin avantajları ve dezavantajları | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | CBSnin bileşenleri | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Konumsal bilgi sistemleri | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | CBSde veri toplama teknikleri, veri işleme | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Coğrafi veri yapısı, özellikleri | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Grafik ve grafik olmayan veriler | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | CBSde veri tabanı yönetimi | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | CBSnde konum analizleri | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | CBS uygulamaları, uzaktan algılama, çevresel, kent ve altyapı bilgi sistem uygulamaları | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Ödev sunumu | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,40 | ||
AKTS | 3 AKTS |