ARK539 Genel Arkeoloji

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARK539
Ad Genel Arkeoloji
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ELİF GENÇ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, arkeolojinin temel kavramlarını tanıtmak ve öğrencinin arkeoloji alanındaki eksik bilgilerini tamamlamaktır.

Dersin İçeriği

Arkeoloji bilimine giriş, temel kavramlar, Arkeolojinin Türkiye'de gelişimi ve kronoloji konuları örneklerle anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

V. Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar

Notlar

Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, MÖ 1.000.000-550, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arkeolojik dönemleri tanır
ÖÇ02 Arkeolojik eserleri tanımlar
ÖÇ03 Eserlerin dönemlerini ayırt eder
ÖÇ04 Arkeoloji ile ilgili bilgiye ulaşır ve bu bilgiyi değerlendirerek kullanır.
ÖÇ05 Arkeolojik bilgilerini kullanarak Arkeometri alanında araştırma yapar.
ÖÇ06 Eski yerleşim yerlerini kronolojik ve bölgesel olarak inceler
ÖÇ07 Arkeolojik buluntuları sınıflandırır
ÖÇ08 Arkeoloji buluntuları tiplerine göre tasnif eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik yöntemleri uygulayabilmek
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mikroskopik çalışmaları yapabilmek
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Arkeolojinin tanım ve tarihçesi. V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kazı ve yüzey araştırması için kullanılan terim ve kavramlar. S.Saltuk, 1995 Arkeoloji Sözlüğü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Akeramik Neolitik dönem kültürleri, mimari ve sanat eserleri. M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Seramikli Neolitik dönem kültürleri, mimari ve sanat eserleri. M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Neolitik dönem kültürleri, ölü gömme geleneği. M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kalkolitik Çağ kültürleri, mimari ve sanat eserleri M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Kalkolitik Çağ kültürleri, ölü gömme adetleri M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Erken Tunç Çağı kültürleri, mimari ve sanat eserleri. V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Erken Tunç Çağı kültürleri, ölü gömme adetleri. V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Orta Tunç Çağı kültürleri. T.Özgüç 2005 Kültepe-Kaniş Neşa; Anatolia's Prologue Kultepe Kanish Karum 2010 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Geç Tunç Çağı kültürleri, mimari ve anıtlar. V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Hititler ve Hitit İmparatorluğu Bin Tanrılı Halk (2002) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Geç Tunç Çağı kültürleri, sanat eserleri. V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Hititler ve Hitit İmparatorluğu Bin Tanrılı Halk (2002) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Demir Çağ kültürleri, mimari V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Friglerin Gizemli Uygarlığı (2007) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Demir Çağ kültürleri, sanat eserleri V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Friglerin Gizemli Uygarlığı (2007) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2023 12:28