Genel Bilgi
Kod | TMT242 |
Ad | Mukavemet |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET SERDAR ÖZTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET SERDAR ÖZTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Gerilme kavramını ve çeşitlerini öğrenir, gerilme uzama ilişkisi ve Hooke yasasını bilir, gerilme çeşitlerinin bilir, gerilme analizi yapar, basit makine parçalarında gerilme hesaplar, birleşik gerilme hallerinde eşdeğer gerilme kavramını ve uygulanan teorileri bilir ve hesaplar.
Dersin İçeriği
Statik Yöntemlerin Kısa Bir Tekrarı, Bir yapının Elemanlarındaki Gerilmeler, Analiz ve Tasarım, Eksenel Yükleme; Normal Gerilme, Kayma Gerilmesi, Bağlantılardaki Yatak Gerilmesi, Basit Yapıların Analizine ve Tasarımına Yönelik Uygulama, Tasarımda Dikkate Alınması Gereken Konular, Gerilme ve Şekil Değiştirme; Eksenel Yükleme, Eksenel Yüklemede Normal Şekil Değiştirme, Gerilme-Şekil Değiştirme Diyagramı, Hooke Yasası; Elastisite Modülü, Eksenel Yüklemede Elemanların Deformasyonu, Poisson Oranı, Kayma Gerilmesi, Eksenel Yüklemede Deformasyonun Ek İncelemesi; E, v, ve G Arasındaki ilişkiler, Burulma, Elastik Bölgede Burulma Açısı, Eğilme Gerilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Ders notları ve PPT sunular
Notlar
Beer, F.B., Johnsten E.R., Dewolf J.T., Mazurek D. F.,2016. Cisimlerin Mukavemeti (Çev.: A. Soyuçok & Ö. Soyuçok). Literatür Yayıncılık, 780 s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gerilme kavramını bilir, normal ve kayma gerilmelerini ayırt eder. |
ÖÇ02 | Hooke yasası uygulamaları ve uzama-gerilme ilişkisini, elastik-plastik uzamayı kavrar. |
ÖÇ03 | Çeki, bası ve kesme zorlanmalarını bilir. |
ÖÇ04 | Malzemelerde şekil değil değiştirmeyi hesaplar. |
ÖÇ05 | Millerde burulmayı hesaplar. |
ÖÇ06 | Kirişlerde eğilme kavramını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme bilgisi kazanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme bilgisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama bilgisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama bilgisi kazanır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Statik Yöntemlerin Kısa Bir Tekrarı | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Ayırma prensibi ve gerilme kavramı | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Ayırma prensibi ve gerilme kavramıyla ilgili problemler | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Deformattion of materials | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Şekil değiştirmeyle ilgili problemler | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Çeki, bası ve kesme gerilmeleri | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Çeki, bası ve kesme gerilmeleriyle ilgili problemler | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
9 | Burulma | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Burulmayla ilgili problemler | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Eğilme | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Eğilmeyle ilgili problemler | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Burkulma | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Burkulmayla ilgili problemler | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Birleşik gerilmeler | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarından yararlanarak hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |