Genel Bilgi
Kod | JM579 |
Ad | Önemli Mühendislik Projeleri İçin Jeolojik Yer Seçimi I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN ÇETİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Önemli mühendislik projelerinin jeolojik yer seçimini etkileyen faktörlerini (Jeolojik, politik, sosyal vs.), Sedimanter, mağmatik ve volkanik kayaçların ve zeminlerin yer seçimine yönelik mühendislik özelliklerini, yer seçimi metodlarını öğretmek ve bir baraj yeri üzerinde uygulamayı öğretmek.
Dersin İçeriği
Jeolojik yer seçimi tanımı, tarihçesi, önemli mühendislik projeleri tanımı, önemi, özellikleri, yer seçimini etkileyen faktörler (Jeolojik, politik, sosyal vs.),sedimanter, metamorfik ve volkanik kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri, yer seçimi metodları, overlay yöntemi,yer seçiminde kriter belirleme, puanlama, sıralama ve kompozit harita oluşturma, örnek uygulama; baraj yeri ve ek sanat yapıları yerlerinin seçimi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Williams, E.A. ve Massa, HR., 1983. Siting of Major Facilities
Notlar
Erguvanlı, K., 1995. Mühendislik Jeolojisi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mühendislik projeleri için jeolojik yer seçimini yapabilme kabiliyeti kazanır |
ÖÇ02 | Yer seçimini etkileyen faktörleri öğrenir. |
ÖÇ03 | Sedimanter, metamorfik ve volkanik kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Jeolojik olarak uygun baraj yeri seçimi yapabilme kabiliyeti kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek bilgiye sahipdir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahipdir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Jeolojik yer seçimi tanımı, tarihçesi | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Önemli mühendislik projeleri tanımı, önemi, özellikleri | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Jeolojik yer seçimini etkileyen faktörler (Jeolojik, politik, sosyal vs.) | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sedimanter kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Volkanik kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Metamorfik kayaçların yer seçimini etkileyen mühendislik özellikleri | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Yer seçimi metodları, Overlay yöntemi | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınav öncesi işlenen konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yer seçiminde kriter belirleme, puanlama, sıralama ve kompozit harita oluşturma | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Örnek uygulama; Baraj yeri seçimi | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve ilgili harita ve dökümanların fotokopiciden temini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bir baraja ait mühendislik yapıları, özellikleri ve lokasyonları | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen örnek uygulama projesinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Gövde yeri seçimi | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Göl alanı uygunluğu | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dolusavak yeri seçimi | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Memba ve mansap batardoları, derivasyon tünelleri yer seçimi | Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve verilen uygulama projesinin haftalık ilerlemesinin yapılması ve nihai raporunun teslim edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav öncesinde işlenen konulara ve teslim edilen raporun çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav öncesinde işlenen konulara ve teslim edilen raporun çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |