Genel Bilgi
Kod | JS205 |
Ad | Bilim Tarihi ve Jeoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ATİKE NAZİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ATİKE NAZİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İlk çağlardan günümüze birçok medeniyetlerde bilimin ve bilimsel düşüncenin gelişimi ile jeoloji bilimin dünyada ve Türkiyede gelişimini açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Bilimin ilk zamanları, Erken Kültürler, Çin, Hint, Yunan ve İslam dünyasında, Roma ve Ortaçağda, Rönesanstan Bilim Devrimine, 17 inci Yüzyıldan Günümüze Bilim Tarihi, Jeoloji Biliminin gelişimi, Türkiye de Jeoloji Biliminin Gelişimi, Üniversiteler ve Kurumların Jeoloji Biliminin gelişimine katkıları.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşulsuz seçmeli ders
Kaynaklar
1. Colin A. Ronan, Bilim Tarihi, Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, Çevirenler (Prof.Dr. Ekmeleddin İHSANOĞLU-Prof.Dr. Feza GÜNERGÜN), TÜBİTAK Yayınları, 2003. 2. Mason, S.F. Bilimler Tarihi, Çeviren (Umur DAYBELGE), Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2013. 3. Bilim Tarihi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi, 2001
Notlar
Ders sorumlusu sunumları http://www.bilimtarihi.org/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim kavramını ve tarihini, öğrenir. |
ÖÇ02 | Doğu ve Batı medeniyetlerinde bilimin gelişimi öğrenir. |
ÖÇ03 | Dünyada ve Türkiye de Jeoloji Biliminin gelişimi öğrenir. |
ÖÇ04 | Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim Tarihine Giriş, Bilim tarihinin amaçları ve tanımlar. | Kaynakları gözden geçirme | |
2 | Bilimin Doğası ve Boyutları, Bilimsel Düşünce, Bilim Teorileri | Kaynakları gözden geçirme | |
3 | Eski Uygarlıklarda Bilim (Mısır veMezopotamya) | Kaynakları gözden geçirme | |
4 | Antik Yunan ve Helenistik Dönemde Bilim | Kaynakları gözden geçirme | |
5 | Çin ve Hindistan da Bilim | Kaynakları gözden geçirme | |
6 | Romalılarda Bilim, Ortaçağ Avrupası nda Bilim, İslam Dünyasında Bilim | Kaynakları gözden geçirme | |
7 | İslam Dünyasında Bilim | Kaynakları gözden geçirme | |
8 | Ara Sınav | Kaynakları gözden geçirme | |
9 | Rönesans ve Modern Bilimin Doğuşu, Aydınlanma Çağı | Kaynakları gözden geçirme | |
10 | 17.Yüzyılda Bilim | Kaynakları gözden geçirme | |
11 | 18.Yüzyıldan-Günümüze Bilim | Kaynakları gözden geçirme | |
12 | Bilim ve teknolojide yeni eğilimler | Kaynakları gözden geçirme | |
13 | Jeoloji Biliminin Tarihsel gelişimi | Kaynakları gözden geçirme | |
14 | Jeoloji Biliminde Teoriler | Kaynakları gözden geçirme | |
15 | Türkiyede Jeoloji Bilimin Gelişimi, üniversite ve kurumların katkıları | Kaynakları gözden geçirme | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları gözden geçirme | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları gözden geçirme |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |