Genel Bilgi
Kod | JS315 |
Ad | Petroloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OSMAN PARLAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. OSMAN PARLAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere petroloji kavramı hakkında temel bilgiler vermek, magmatik-metamorfik ve sedimanter kayaçları etkileyen jeokimyasal süreçleri tanıtmak, kayaçların petrolojik özelliklerinin ortaya çıkarılmasına yardımcı olan tüm kayaç-mineral kimyası-CIPW normları ve izotoplar hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Petrolojinin tanımı. Petrografi ile petroloji arasındaki ilişki. Magmatik, sedimanter ve metamorfik kayaçların jeokimyasını etkileyen jeolojik süreçler. Kayaçların jeokimyasal analiz için hazırlanması. Jeokimyada analitik metodlar. Ana, İz ve Nadir toprak elementleri ve önemleri. CIPW normları. İzotopların jeokimyadaki önemi. İzotopların jeolojik problemlerin çözümünde kullanımı. Magmatik, metamorfik ve sedimanter kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Petroloji ders notları
Notlar
Introduction to Petrology (Elizabeth Johnson & Juhong Christie Liu)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Petroloji ile petrografi arasındaki farkı kavrar. |
ÖÇ02 | Kayaçları oluşumunu etkileyen jeokimyasal süreçleri kavrar. |
ÖÇ03 | Tüm kayaç ve mineral kimyası analizlerini yorumlar. |
ÖÇ04 | CIPW normlarını öğrenir ve yorumlar. |
ÖÇ05 | İzotopların jeolojide kullanımı hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Petrolojinin nedir. Petrografi ile petroloji arasındaki fark nelerdir. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Magmatik, sedimanter ve metamorfik kayaçların jeokimyasını etkileyen jeolojik süreçler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kayaçların jeokimyasal analiz için hazırlanması. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Jeokimyada analitik metodlar. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ana elementler ve önemleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İz elementler ve önemleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Nadir toprak elementleri ve önemleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | CIPW normları ve önemi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İzotopların jeokimyadaki önemi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İzotopların jeolojik problemlerin çözümünde kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Magmatik kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı-1. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Magmatik kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı-2. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Metamorfik kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sedimanter kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |