Genel Bilgi
Kod | JS324 |
Ad | Tıbbi Jeoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dış olayların etkisi ile oluşan maden yataklarının tanıtımı, Jeolojik ve Kimyasal olayların maden yatağı üzerindeki etkilerinin anlaşılması ortaya çıkan alterasyonların bilinmesi, maden yataklarının Türkiye ve Dünyadan örneklerle anlatımı
Dersin İçeriği
Tıbbi jeolojiye giriş. jeolojik unsurların insan sağlığına etkileri, Asbest, zeolit sorunu ve insan sağlığına etkileri, Arsenikle ilişkili çevre sorunları, Silikozis, Maden ve taş işletmeciliğinin çevre ve halk sağlığına etkisi, Doğal karbondioksit çıkışları ve sorunları, Toprak ve kil yeme alışkanlığı ile ilgili sorunlar, İyot eksikliği ve sorunları, , Flor ile ilgili sorunlar, Böbrek taşları, Antropojenik faktörler.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul yoktur.
Kaynaklar
Tıbbi Jeoloji, JMO
Notlar
Minerallerin Sağlığa etkileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi jeolojinin tanımı ve kapsamını tanımlar |
ÖÇ02 | Mineraller ve insan sağlığı arasındaki ilişkiyi değerlendirir |
ÖÇ03 | Maden ve taş işletmeciliğinin çevre ve halk sağlığına etkisini öğrenir. |
ÖÇ04 | Jeoloji, canlı ve çevre ilişkisinin anlaşılması |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi Jeoloji tanımı, kapsamı, tarihçesi ve araştırma yöntemleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mineraller ve insan sağlığına etkileri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Asbest ve zeolit sorunu ve insan sağlığına etkileri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Arsenik ve çevre sorunları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Silikozis riski, Flor | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Çevresel toz sorunları ve selenyum ilgili sorunlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Doğal radyoaktivite ve doğal radyasyon | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Ağır metaller ve çevresel sorunları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Toprak ve kil yeme alışkanlığı ile ilgili sorunlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Jeotermal ve mineralli sular | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İyot eksikliği ve sorunları, Böbrek taşları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Maden ve taş işletmeciliğinin çevre ve halk sağlığına etkisi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kömür ve insan sağlığı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Final | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |