ILT121 Dilbilime Giriş

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILT121
Ad Dilbilime Giriş
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. AYÇA DİNÇER
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. AYÇA DİNÇER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, öğrencilere dil ve dilbilim konusunda temel kavramlar, insan dilinin doğası ve genelceleri, ses yapısı, sözcük ve tümce yapısı ve sözcüklerin anlamları hakkında bilgi sahibi yapmaktır.

Dersin İçeriği

Ders, insan dilinin doğası ve evrensel bilgileri, hayvan iletişim sistemleriyle farklılıkları, dilbilim alanının ana bileşenlerinden ses bilgisi, ses bilimi, biçim bilgisi, söz dizimi, anlam bilimi, edim bilim ve göstergebilim gibi temel alanları ele alacaktır. Bunlara ek olarak, ana dil edinimi, edinim ve öğrenim arasındaki farklılıklar, söylem çözümlemesi, söz eylemler, göstergebilim alanıyla ilgili de temel bilgileri kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Dilbilime Giriş (Caner Kerimoğlu) Dilbilime Giriş (Osman Toklu)

Notlar

Derse giren öğretim görevlisinin derlemi (powerpoint sunular)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dil nedir? Dilbilgisi nedir? Dilbilim nedir? sorularına cevap verir. Bu üç kavramın birbiriyle bağlantısını açıklar. Dilbilimin bileşenleri (Fonetik Bilgisi,Biçembilim, Sözdizim, Anlam Bilim, Edim bilim, Göstergebilim) ile ilişkili temel kavramları anlar. Dilbilimin farklı dalları ile ilişkili temel kavramları anlayacak ve açıklayabilecekler.
ÖÇ02 İnsan dili ve hayvan iletişim sistemleri arasındaki farklılıkları bilir. Tek eklemlilik , çift eklemlilik, söz dizimi, soyut düşünme kavramlarını açıklar.
ÖÇ03 Dil, dilbilgisi ve dilbilim alanlarının hangi alandan doğduğu ve nasıl geliştiğini anlatır. Bu bağlamda, eski Yunan'da felsefe alanında düşünürlerden ve Retorik alanından anlatır.
ÖÇ04 İlk dilin ne olduğu, nasıl oluştuğu üzerine tarih boyunca bahsi geçen, farklı kültürlerdeki söylenceler, mitler efsaneler olduğunu bilir. Bu söylenceleri sentezler.
ÖÇ05 Dilbilim alanının alt bileşenlerini bilir. Bu alanların özellikle ne üzerine çalıştığını bilir: Fonetik, Morfoloji, Söz dizim, Anlam bilim, Edim bilim, Gösterge bilim.
ÖÇ06 Söylem çözümlemesi analizini bilir. Metin türlerini söylem çözümlemesiyle analiz eder.
ÖÇ07 Veri toplama yöntemlerini bilir. Veri kodlamayı bilir. Veriyi yorumlar. Bulguları ifade eder.
ÖÇ08 Anadil edinimi nedir bilir. Edinim ve öğrenim arasındaki farkı bilir. Çocuklarda dil edinimi sürecini anlatır. Dil edinim safhalarını bilir.
ÖÇ09 Dil edinimi sürecinde çocukların kullandıkları sözcelerle hangi söz eylemleri gerçekleştiğini bilir.
ÖÇ10 Çocuk söyleminde sözlü, doğal veri toplayarak analiz eder.
ÖÇ11 Çeşitli sözlü ve yazılı metinlerde ( resmi konuşmalar, gazete köşe yazıları, reklam metinleri vb.) var olan söylemleri söz eylemler açısından analiz eder. Türler arasındaki farklılıkları bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 GİRİŞ: Dil, Dilbilgisi,Dilbilim Nedir? Dil Bilgisi Edinç/Edim Dil Genelceleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 İnsan Dili ve Hayvan İletişim sistemlerinin farklılıkları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 BİÇİMBİLİM I İçerikli Sözcükler ve İşlevsel Sözcükler Biçimbirimler: En küçük Anlam Birimleri Sözcük Yapım Kuralları Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 BİÇİMBİLİM II Söcüklerin Aşamalı Yapısı Biçimbirimleri Belirleme Biçimbilgisel Çözümleme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 SESBİLGİSİ I Ses Parçaları Bürünsel Özellikler Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 SESBİLGİSİ II Sesçil Simgeler ve Karşılıkları Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 SESBİLİM I Biçimbirimlerin Sesletimi Sesbirimler Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 SESBİLİM II Sesbirimlerin Dizimsel Sınırlamaları Sesbilgisel Kuralların Varlık Sebebi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 SÖZDİZİM I Sözdizim kurallarının İşlevi Sözdizim Edinçi Sözdizim Ulamları Tümce Kurucuları ve Kurucu Testleri Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 SÖZDİZİM II Öbek Yapısı Kuralları ve Ağaçları Başlar ve Tümleçler Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 SÖZDİZİM III Yapısal belirsizlikler Dönüşüm Kuralları Evrensel Dilbilgisi İlke ve Parametreleri Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 ANLAMBİLİM I Dilin Anlamı Tümcelerin Anlamı Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 ANLAMBİLİM II Birleşimsel anlambilim Sözcüksel Anlambilim Sözcük Anlamı Kuramları Okuma/Ev Ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Göstergebilim, Saussure, Gösterge Kavramı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
16 Göstergebilim Temel Kavramları ve Kuramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 05.05.2023 01:50