Genel Bilgi
Kod | AS341 |
Ad | Sinema Tarihi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYDIN ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. AYDIN ÇAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders sinema tarihine dair genel ve kapsamlı bir bakış sunmayı hedeflemektedir. Sinema sanatı ve endüstrisi, tarihsel gelişim içerisinde coğrafi, kültürel, teknik ve eleştirel boyutlarıyla ele alınır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında sinemanın teknolojik bir gelişme olarak ortaya çıkışı, bir endüstri olarak gelişmesi, bir sanat dalı olarak incelenmesi, kültürel ve toplumsal bir aygıta dönüşmesi ve günümüzdeki seyri tarihsel bir perspektif içerisinde sunulacaktır. Ayrıca farklı coğrafyalarda sinema alanında yaşanan gelişmelerle toplumsal yapılar arasında bir bağ kurulmaktadır. Bu bağlamda sinemanın tarihsel gelişimi ile birlikte anlatı yapısı, sinematografi, mizansen, ses ve kurgu gibi sinemasal araçlardaki değişimler de incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haftalık olarak belirtilmiştir
Notlar
İlgili haftalarda seçilecek filmler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli film biçimleri (anlatı, belgesel, deneysel ve / veya animasyon), film tarihi ve teoriler ile ilgili temel terimleri, kavramları, ana eğilimleri ve dönemleri öğrenir. |
ÖÇ02 | Ana akım sinema ve onun dışındaki estetik veya kültürel değerlere dayalı sinema yaklaşımlarına yönelik eleştirel bir bakış kazanır. |
ÖÇ03 | Film formu ile tarihsel ve kültürel bağlamlar arasındaki ilişkiyi kavrayarak yerel, ulusal, uluslararası ve küresel boyutlardaki gelişmeleri okumakta yetkinlik kazanır. |
ÖÇ04 | Film dili ve terminolojisi hakkında bir anlayış geliştirerek bu dilin anlam ve ideolojiyi nasıl inşa ettiğini kavrar. |
ÖÇ05 | Sinemayı bir sanat ve endüstri olarak inceleyerek yapım, dağıtım ve gösterim pratiklerine dair bilgi edinir. |
ÖÇ06 | Sinema tarihine yönelik edindiği bilgi ile güncel sinema endüstrisini neden-sonuç ilişkisi bağlamında anlamlandırma yeteneği kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Sinemanın icadı ve uluslararası bir endüstriye dönüşmesi | Anlatım ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sessiz Sinema Dönemi Film Endüstrileri ve İlk Yönetmenler | Betton, Gerard (1990). Sinema Tarihi, İletişim Yayınları, s. 5-29 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Alman Dışavurumculuğu ve Sovyet Montaj Sineması | Monaco, James (2001). Bir Film Nasıl Okunur, Oğlak Yayınları s. 274-279, 379-385 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Hollywood: Sinemada Ses ve Renk, Stüdyo Dönemi ve Tür Sineması | Betton, Gerard (1990). Sinema Tarihi, İletişim Yayınları, s. 29-57 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Avangart sinema ve deneysel yaklaşımlar | Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, Phoenix Yayınları s. 92-132, 150-170 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İkinci Dünya Savaşı ve Propaganda Filmleri | Teksoy, Rekin (2005). Sinema Tarihi-I, Oğlak Yayınları, s. 291-310 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | İkinci Dünya Savaşı sonrasında Avrupa sinemasında akımlar, İtalyan Yeni Gerçekçiliği ve Yeni Dalga | Monaco, James (2001). Bir Film Nasıl Okunur, Oğlak Yayınları, s. 279-286 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma izleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Belgesel Sinema geleneği, Doğrudan ve Özgür Sinema | Teksoy, Rekin (2005). Sinema Tarihi-I, s. Oğlak Yayınları, s. 502-517 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Batıdan Uzakta Sinema-I: Hint ve Japon sinemasının altın çağı | Teksoy, Rekin (2005). Sinema Tarihi-I, s. Oğlak Yayınları, s. 517-571 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Batıdan Uzakta Sinema-II: Üçüncü Sinema ve İran yeni dalgası | Monaco, James (2001). Bir Film Nasıl Okunur, Oğlak Yayınları, s. 297-339 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | 1960 sonrası arayışlar: Yeni Hollywood, Avrupa ve Demir perde | Teksoy, Rekin (2005). Sinema Tarihi-I, Oğlak Yayınları s. 429-464, s. 781-809 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | 1980 ve 90lar: Küreselleşme, Bağımsızlar ve Dijital Sinemaya Doğru | Teksoy, Rekin (2005). Sinema Tarihi-II, Oğlak Yayınları, s. 989-1047 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Türk sinema tarihine genel bir bakış | Scognamillo, Giovanni (2003). Türk Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Sinema Tarihine Yeni Yaklaşımlar ve İzleyici | Akbulut, Hasan (2014). Sinemaya Gitmek Ve Seyir Bir Sözlü Tarih Çalışması, s. 1-16 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yöntem Seçilmemiş | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |