Genel Bilgi
Kod | ILT304 |
Ad | İletişim Sosyolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders günümüz medya pratiklerinin sosyolojik etkilerini incelemeyi amaçlar. Eski ve Yeni Medya kanallarının birbirleriyle etkileşim halinde günümüz globalleşmiş ve bağlantılı dünyasında toplumsal değişim üzerindeki etkilerini tahlil eder. Dijitalleşmenin ve özellikle sosyal medya araçlarının dünyanın farklı bölgelerinde yaşayan insanların hayatları üzerinde yaptığı sosyokültürel ve politik etkileri ortaya koyar. Bu dersin nihai amacı 21. Yüzyıl medya pratiklerinin bireysel ve toplumsal kimlik inşası, sosyal hayatın anlamlandırılması ve kültürel değişim üzerindeki etkilerinin araştırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu dersin toplumsal ve kültürel önemi açısından 21. Yüzyıl medya pratikleri derinlemesine incelenecektir. Okuma ağırlıklı bir ders olup, teorik literatür ışığında öğrencilerin gündelik hayatın akışında sıklıkla kullandıkları medya araçları ve kanallarının sosyokültürel önemini anlamalarını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Eric, Maigret (2011). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İletişim Yayıncılık. Serdar, Öztürk (2011). Türkiye’de İletişim Sosyolojisinin Kaynakları. Siyasal Kitabevi (zorunlu değil, ek kaynaktır).
Notlar
Eric, Maigret (2011). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İletişim Yayıncılık. Serdar, Öztürk (2011). Türkiye’de İletişim Sosyolojisinin Kaynakları. Siyasal Kitabevi (zorunlu değil, ek kaynaktır).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletişim sosyolojisinin gelişimi,çalışma alanları,önemi ve sosyal bilimler içindeki yeri konusunda bilgi sahibi olma |
ÖÇ02 | Farklı sosyal etkileşim düzeylerinde ortaya çıkan iletişim biçimleri,özellikleri ve etkileşim çeşitliliğini değerlendirme |
ÖÇ03 | Kurum kültürü, kimliği ve iletişim ilişkisini analiz edebilme |
ÖÇ04 | Modern toplumda kitle iletişim yapısının önemi konusunda bilinçlenme |
ÖÇ05 | Eski ve Yeni medya araçlarını eleştirel değerlendirebilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Medya, İletişim ve Sosyal Değişim | Tanışma ve Temel Kavramlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Eski Medya ve Yeni Medya Etkileşimleri | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Küreselleşme ve Kimlik İnşası | Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Facebook, Twitter ve Blog Yoluyla Bireysel Güçlenme Üzerine Çıkarımlar | Okuma ve sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sosyal Medya Çağında İnsan İlişkileri | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yeni Medya Araçları ve Politika | Teorisyenlerin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Akıllı Telefon Çağı ve Kültürel Etkileri | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kültürel Dijitalleşme | Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Materyal Kültür ve Dijital Dünya İlişkileri | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | İnteraktif Medya Üretimi ve Tüketimi | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Popüler YouTube Videolarının Farklı Kültürel Rolleri | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Medya, İzleyiciler ve Post modernlik | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Popüler Medya Ürünlerinin İnternet Kaynaklı Hayranlığı | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Marka Üretimi ve Yönetimi | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |