AS410 Ayrımcılığa Karşı Dersler

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS410
Ad Ayrımcılığa Karşı Dersler
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Medyanın etnik, dinsel, kültürel azınlıklara, kadınlara, LGBTİ'lere, engellilere ve her türlü azınlık grubuna yönelik ayrımcı söylemlerin yaygınlaştırılmasındaki, meşrulaştırılmasındaki rolünü sorunlaştıran, sorgulayan, ayrımcılığın ve ırkçılığın gündelik hayat içinde ve popüler kültürde sinsice yer edinen görünümlerini fark eden, bunlara karşı duyarlılık sahibi iletişimciler, medyanın ırkçı dilini dönüştürmeye talip iletişimciler yetiştirebilmektir.

Dersin İçeriği

Ayrımcılık kavramı çerçevesinde sınıf, cinsiyet, ırk, engellilik, yoksulluk, etnik kimlikler, yaş gibi toplumsal farklılıkların dışlanma ve ötekileştirme bağlamında tartışılması ve sınıf, ırk, etnisite, yoksulluk, toplumsal cinsiyet, din, yaş, 'yabancı' olma ve engelli olma gibi hangi tür ayrımcılıkların var olduğu konularının incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar, Derleyenler: Kenan Çayır ve Müge Ayan Ceyhan, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2012/Ayrımcılığın Yüzleri, Derleyen: Ülkü Doğanay, Kapasite geliştirme Derneği, 2019/Ders Notları ve Sunumlar

Notlar

Ayrımcılık Yasağı, Editörler: Burcu Yeşiladalı ve Gökçeçiçek Ayata, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2018.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ayrımcılık kavramı üzerine düşünür ve çeşitli ayrımcılık biçimlerini tanımlar.
ÖÇ02 Dışlanma ve ötekileştirme üzerine tartışmalar konusunda bilincini yükseltir.
ÖÇ03 Medya içeriklerinde ayrımcılık ve ötekileştirme biçimlerini değerlendirir.
ÖÇ04 Toplumsal söylemde ayrımcılık ve ötekileştirme biçimlerini değerlendirir .
ÖÇ05 Ayrımcı olmayan bir söylemin nasıl oluşturacağını tanımlar ve uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse Giriş Sunuş Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ayrımcılık ile ilgili kavramlar: Toplumsal farklılık, yabancılık, ötekilik 1 Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ayrımcılık ile ilgili kavramlar: Toplumsal farklılık, yabancılık, ötekilik 2 Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ayrımcılık türlerinin tarihsel kökenleri ve biçimleri: Irkçılık, cinsiyetçilik, milliyetçilik, homofobi, yabancı düşmanlığı 1 Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ayrımcılık türlerinin tarihsel kökenleri ve biçimleri: Irkçılık, cinsiyetçilik, milliyetçilik, homofobi, yabancı düşmanlığı 2 Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 XX. Yüzyılda ayrımcılığın görünümleri: Faşizm ve üstün ırk, beyazların üstünlüğü, Bosnada etnik temizlik; Türkiyede etnik kimlik, cinsel kimlik Okuma ve Film izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ayrımcılığa ilişkin yasal düzenlemeler Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Dosyadaki tüm notlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Türkiyede namus bahanesiyle işlenen cinayetler, vicdani ret hakkı Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ayrımcılık, sivil toplum örgütlenmeleri ve toplumsal hareketler Okuma ve film izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Ayrımcılık ve medya: Medya söyleminde ayrımcılığın simgesel kuruluşu, bağımsız/alternatif medyada ayrımcılığa karşı hareketler 1 Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Ayrımcılık ve medya: Medya söyleminde ayrımcılığın simgesel kuruluşu, bağımsız/alternatif medyada ayrımcılığa karşı hareketler 2 Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Ayrımcılık ve sinema: Kadın, etnik kimlik, yabancılık, göçmenlik 1 Okuma ve Film izleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması
14 Ayrımcılık ve sinema: Kadın, etnik kimlik, yabancılık, göçmenlik 2 Okuma ve Film izleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Genel Değerlendirme Dosyadaki tüm notlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dosyadaki tüm notlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dosyadaki tüm notlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 05.05.2023 01:54