ARY705 Mezopotamya'nın Çevre Kültür Bölgeleri İle İlişkileri I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARY705
Ad Mezopotamya'nın Çevre Kültür Bölgeleri İle İlişkileri I
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ELİF GENÇ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, Mezopotamya kültürlerinin komşu kültür bölgeleriyle temaslarının kültürel değişim üzerindeki etkisini açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Neolitik Dönem'den Demir Çağı'na kadar Mezopotamya kültürlerinin Anadolu, Suriye ve İran kültür bölgeleri ile ilişkileri analiz edilerek organik bağlar üzerinde durulmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopotamya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara;

Notlar

Tekin, H. 2007, “New Discoveries concerning the Relationship between the Upper Tigris Region and Syro-Cilicia in the Late Neolithic”, AntSt.57:161-169. Stein, G., 2012, “The Development of Indigenous Social Complexity In late Chalcolithic Upper Mesopotamia in the 5th-4th millennia BC – an Initial Assessment”, ORIGINI XXXIV: 125-151; Rothman, M.S, 2004, “Studying the Development of Complex Society: Mesopotamia in the Late Fifth and Fourth Millennia BC”, JAR 12- 1: 75-119. Şahoğlu, V. 2005, The Anatolian Trade Network and The İzmir Region During the Early Bronze Age” Oxford Journal of Archaeology 24(4) 339–361; Massa, M. 2018, “Change and continuity in the long-distance exchange networks between western/central Anatolia, northern Levant and northern Mesopotamia, c.3200–1600 BCE” Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 65–8; Özgüç, T. (1959). Kültepe-Kaniş, Asur Ticaret Kolonilerinin Merkezinde Yapılan Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.Özgüç, T. (1986). Kültepe-Kaniş II, Eski Yakın Doğu’nun Ticaret Merkezinde Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. Özgüç, T. (1959). Kültepe-Kaniş, Asur Ticaret Kolonilerinin Merkezinde Yapılan Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. Özgüç, T. (1986). Kültepe-Kaniş II, Eski Yakın Doğu’nun Ticaret Merkezinde Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültürlerin coğrafi yayılımını tanımlar
ÖÇ02 Mezopotamya kültürlerinin çevre kültür bölgeleriyle olan kültürel etkileşimlerini ayrıntılı olarak tanır
ÖÇ03 Uzun mesafeli ticari faaliyetlerin kültürler arası ilişkiler üzerindeki etkilerini kavrar
ÖÇ04 Bölgelere özgü maddi kültür kalıntılarını yorumlar
ÖÇ05 Mezopotamya sanatını inceler
ÖÇ06 Mezopotamya çanak çömlek geleneğini ayırt eder
ÖÇ07 Kültürler arası ilişkileri analiz eder
ÖÇ08 Mezopotamya kültürlerinin komşu kültür bölgeleriyle temaslarının kültürel değişim üzerindeki etkisini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mezopotamya’nın Akeramik Neolitik Dönemde Anadolu ile ilişkileri Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Tekin, H. 2007, “New Discoveries concerning the Relationship between the Upper Tigris Region and Syro-Cilicia in the Late Neolithic”, AntSt.57:161-169. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Mezopotamya’nın Seamikli Neolitik Dönemde Anadolu ile ilişkileri Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Tekin, H. 2007, “New Discoveries concerning the Relationship between the Upper Tigris Region and Syro-Cilicia in the Late Neolithic”, AntSt.57:161-169. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Mezopotamya'da bulunan Anadolu Kökenli Buluntular Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Tekin, H. 2007, “New Discoveries concerning the Relationship between the Upper Tigris Region and Syro-Cilicia in the Late Neolithic”, AntSt.57:161-169. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Mezopotamya’nın Erken Kalkolitik Dönemde Anadolu ile ilişkileri Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Stein, G., 2012, “The Development of Indigenous Social Complexity In late Chalcolithic Upper Mesopotamia in the 5th-4th millennia BC – an Initial Assessment”, ORIGINI XXXIV: 125-151; Rothman, M.S, 2004, “Studying the Development of Complex Society: Mesopotamia in the Late Fifth and Fourth Millennia BC”, JAR 12- 1: 75-119. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Mezopotamya’nın Orta Kalkolitik Dönemde Anadolu ile ilişkileri Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Stein, G., 2012, “The Development of Indigenous Social Complexity In late Chalcolithic Upper Mesopotamia in the 5th-4th millennia BC – an Initial Assessment”, ORIGINI XXXIV: 125-151; Rothman, M.S, 2004, “Studying the Development of Complex Society: Mesopotamia in the Late Fifth and Fourth Millennia BC”, JAR 12- 1: 75-119. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Mezopotamya’nın Geç Kalkolitik Dönemde Anadolu ile ilişkileri Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Stein, G., 2012, “The Development of Indigenous Social Complexity In late Chalcolithic Upper Mesopotamia in the 5th-4th millennia BC – an Initial Assessment”, ORIGINI XXXIV: 125-151; Rothman, M.S, 2004, “Studying the Development of Complex Society: Mesopotamia in the Late Fifth and Fourth Millennia BC”, JAR 12- 1: 75-119. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Mezopotamya'da Kalkolitik Dönem Anadolu Kökenli Buluntular Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Stein, G., 2012, “The Development of Indigenous Social Complexity In late Chalcolithic Upper Mesopotamia in the 5th-4th millennia BC – an Initial Assessment”, ORIGINI XXXIV: 125-151; Rothman, M.S, 2004, “Studying the Development of Complex Society: Mesopotamia in the Late Fifth and Fourth Millennia BC”, JAR 12- 1: 75-119. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mezopotamya’nın MÖ 3. Binyılda Anadolu ile ilişkileri Şahoğlu, V. 2005, The Anatolian Trade Network and The İzmir Region During the Early Bronze Age” Oxford Journal of Archaeology 24(4) 339–361; Massa, M.-Palmisano,A. 2018, “Change and continuity in the long-distance exchange networks between western/central Anatolia, northern Levant and northern Mesopotamia, c.3200–1600 BCE” Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 65–87 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Mezopotamya’nın MÖ 3. Binyılda İran ile ilişkileri Massa, M.-Palmisano,A. 2018, “Change and continuity in the long-distance exchange networks between western/central Anatolia, northern Levant and northern Mesopotamia, c.3200–1600 BCE” Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 65–87 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Mezopotamya’nın MÖ 3. Binyılda Suriye ile ilişkileri Massa, M.-Palmisano,A. 2018, “Change and continuity in the long-distance exchange networks between western/central Anatolia, northern Levant and northern Mesopotamia, c.3200–1600 BCE” Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 65–87 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Mezopotamya’nın MÖ 2. Binyılda Anadolu ile ilişkileri Massa, M.-Palmisano,A. 2018, “Change and continuity in the long-distance exchange networks between western/central Anatolia, northern Levant and northern Mesopotamia, c.3200–1600 BCE” Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 65–8; Özgüç, T. (1959). Kültepe-Kaniş, Asur Ticaret Kolonilerinin Merkezinde Yapılan Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi; Özgüç, T. (1986). Kültepe-Kaniş II, Eski Yakın Doğu’nun Ticaret Merkezinde Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Mezopotamya’nın MÖ 1. Binyılda Anadolu ile ilişkileri Khurt Amelie, Eski Çağda Yakındoğu, Cilt II, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2009, Tadmor 1958 H. Tadmor, “The Campaigns of Sargon II of Assur”, JCS, 12, 1958, 22-100. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Mezopotamya ve Kilikya Bölgesi Kurt Mehmet, “M.Ö. I. Bin Yıl Asur-Anadolu İlişkilerinde Kilikya Bölgesi”, Belleten, Cilt LXX, Sayı 257, TTK. Ankara 2006, s. 1-25., Bing 1987 J. D. Bing, A History of Cilicia During the Assyrian Period, (1987). Ünal 2006 A. Ünal, “Hitit İmparatorluğu’nun Yıkılışından Bizans Dönemi’nin Sonuna Kadar Adana ve Çukurova Tarihi”, ÇÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15/3, 2006, 67-102. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Mezopotamya ve Amik Ovası Khurt Amelie, Eski Çağda Yakındoğu, Cilt II, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2009. Kurt Mehmet, “M.Ö. I. Bin Yıl Asur-Anadolu İlişkilerinde Kilikya Bölgesi”, Belleten, Cilt LXX, Sayı 257, TTK. Ankara 2006, s. 1-25. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Genel Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Genel Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2023 02:25