Genel Bilgi
Kod | VTS126 |
Ad | Zor Koşullarda Hayatta Kalma |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
ANİ GELİŞEN BEKLENMEDİK KAZA VE OLAYLAR SONRASI KARA, DENİZ VE SUDA HAYATTA KALABİLME BECERİLERİNİ UYGULAMALI OLARAK ÖĞRETEBİLMEK
Dersin İçeriği
KARA, DENİZ VE SUDA ANİ GELİŞEN BEKLENMEDİK KAZA VE OLAYLAR SONRASI HAYATTA KALABİLME BECERİLERİ EĞİTİMİ
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
T.C. Sağlık Bakanlığı İlkyardım Ders Notları 2- ERC (European Resuscitation Council) BLS/AED Guidelines, 2020. 3- Hastane Öncesi Acil Bakımda Temel ve İleri Yaşam Desteği. Ali Ekşi. 4- B.K. Tekelioğlu. İlkyardım ve Temel Yaşam Desteği Ders Notları, 2017.
Notlar
Kaza Sonrası Hayatta Kalma Ders Notları Video ve görseller Vaka Raporu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1.) Anigelişen olaylar ve kazalar sonrası hayatta kalabilme becerisikazanabilme |
ÖÇ02 | 2.)Su kazalarında suda hayatta kalabilme |
ÖÇ03 | 3.) Hypotermi ile mücadele |
ÖÇ04 | 4.) Kaza, afet ve zor koşullar sonrası organizasyon yeteneğikazanma ve hayatta kalma şansınıarttırma |
ÖÇ05 | 5.)Yangınla mücadele |
ÖÇ06 | 6.) Kara da hayatta kalabilme |
ÖÇ07 | 7.)Yüksekirtifa kazalarında barotravma etkilerive hayatta kalabilme |
ÖÇ08 | 8.) Çölde veya aşırı sıcakalanlarda hayatta kalabilme |
ÖÇ09 | 9.) Doğada içileceksu elde edebilme |
ÖÇ10 | 10.) İşaretleme yapabilme |
ÖÇ11 | 11.) Doğal yaşamdan gelebilecek tehlikelere karşı önlem alabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 5 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | 3 |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1 SurvivalıEtkileyen Faktörler | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
2 | 2 Kurtarma işaretleri | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | 3 Yaşamı Devam Ettirebilmekİçin Ana Prensipler | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | 4 Su Elde Etme Yolları | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | 5 Yüksek irtifada hayatta kalabilme ve barotravma | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | 6 Çölde Ve Ormanda Survival | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | - UYGULAMALI EĞİTİM -Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | 11 Hayvanlardan Gelen Tehlikeler (Bölüm - 1) | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | 12 Hayvanlardan Gelen Tehlikeler (Bölüm -2) | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | 13 Karada zor koşullarda hayatta kalma uygulama eğitimleri | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | 9 Çölde ve Ormanda OluşabilecekTehlikeler ve Önlemleri | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | - UYGULAMALI EĞİTİM - Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama 2 | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | - UYGULAMALI EĞİTİM -Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama 3 | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | - UYGULAMALI EĞİTİM -Ceyhan Mühendislik AKUT sahası veya Çukurova Üniversitesi Botanik Bahçesi uygulama 4 | Anlatım ve bireysel uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 34 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,36 | ||
AKTS | 1 AKTS |