Genel Bilgi
Kod | VET322 |
Ad | Farmakoloji II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ÖZDEMİR KÜTAHYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ÖZDEMİR KÜTAHYA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında vücut sistemlerine etki eden ilaçların (hormonal sistem , solunum sistemi, sindirim sistemi) kaynakları, etki şekilleri, kullanılışları ve dozlarının öğretilmesi, beslenme farmakolojisi (vitaminler, mineraller, gelişmeyi hızlandıran maddeler), kemoterapötik ilaçların (antibiyotikler, anthelmintikler, protozoonları ve mantarları etkileyen ilaçlar, antiseptik ve dezenfektanlar) kavratılması, doğru ve bilinçli ilaç kullanım becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Hormonal sistem farmakolojisi, sıvı-elektrolit ve asit-baz sistem famakolojisi, solunum sistemi famakolojisi, sindirim sistemi farmakolojisi, beslenme farmakolojisi, kemoterapötik ilaçlar (antibiyotikler, anthelmintikler, protozoonları ve mantarları etkileyen ilaçlar, antiseptik ve dezenfektanlar).
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Kaya Sezai, Pirinçci İbrahim, Ünsal Ayhan, Tras Bünyamin, Bilgili Ali, Akar Ferda. Veteriner Farmakoloji, 1-2 Cilt. Medisan, 2009. ISBN: 978-975-7774-66-2
Notlar
Cunningham Fiona, Elliott Jonathan, Lees Peter. Comparative and Veterinary Pharmacology, Springer. 2010.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yerel hormonları (histamin, prostaglandinler) açıklar. |
ÖÇ02 | Hormonal sisteme etki eden ilaçlarının kaynaklarını ve özelliklerini sıralar. |
ÖÇ03 | Sıvı-elektrolit ve asit-baz denge bozukluları ve bu sisteme etki eden ilaçların kaynaklarını ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Solunum sisteme etki eden ilaçlarının kaynaklarını ve özelliklerini sıralar. |
ÖÇ05 | Sindirim sisteme etki eden ilaçlarının kaynaklarını ve özelliklerini sıralar. |
ÖÇ06 | Vitamin maddeler, mineral maddeler ve gelişmeyi hızlandırıcı maddelerin özellikleri ve kullanım şekillerini açıklar. |
ÖÇ07 | Kemoterapötik ilaçların (antibiyotikler) özellikleri, farmakokinetiği, etki şekilleri, istenmeyen etkileri, ilaç etkileşimleri, kullanılışları ve dozlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Kemoterapötik ilaçların (antihelmintikler) özellikleri, farmakokinetiği, etki şekilleri, istenmeyen etkileri, ilaç etkileşimleri, kullanılışları ve dozlarını açıklar. |
ÖÇ09 | Kemoterapötik ilaçların (protozoonları ve mantarları etkileyen ilaçlar) özellikleri, farmakokinetiği, etki şekilleri, istenmeyen etkileri, ilaç etkileşimleri, kullanılışları ve dozlarını açıklar. |
ÖÇ10 | Kemoterapötik ilaçların (antiseptik ve dezenfektanlar) özellikleri, farmakokinetiği, etki şekilleri, istenmeyen etkileri, ilaç etkileşimleri, kullanılışları ve dozlarını açıklar. |
ÖÇ11 | İlaçların doğru ve bilinçli kullanımını ifade eder. |
ÖÇ12 | Ders kapsamında ilaçların reçeteye yazımını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | 5 |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yerel hormonlar | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
2 | Hormonal sistem farmakolojisi (giriş, hipotalamus ve hipofiz hormonları ile üremeyi etkileyen hormonlar) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
3 | Hormonal sistem farmakolojisi (Adrenal steroidler,İnsülin, Tiroid hormonları) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
4 | Sıvı-elektrolit ve asit-baz sistem farmakolojisi (sıvıelektrolit ve asitbaz sistemi denge bozukları) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
5 | Sıvı-elektrolit ve asit-baz sistemi farmakolojisi (böbrek ve idrar yollarını etkileyen maddeler, dolaşım şoku ve sağaltımı) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
6 | Solunum sistemi farmakolojisi (öksürük kesici, balgam söktürücü, solunum yollarını genişleten ilaçlar) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
7 | Sindirim sistemi farmakolojisi (ağız, yutak ve özefagusu etkileyen ilaçlar ile mideyi etkileyen ilaçlar) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Sindirim sistemi farmakolojisi (bağırsakları ve karaciğeri etkileyen ilaçlar ile rumen farmakolojisi) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | Beslenme Farmakolojisi (Vitminler, Mineral maddeler, gelişmeyi hızlandırıcı maddeler). | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
11 | Kemoterapötik ilaçlar (antibiyotikler, betalaktamlar ve aminoglikozidler) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Kemoterapötik ilaçlar (antibiyotikler, makrolidler, tetrasiklinler, fenikoller, linkozamidler ve polipeptidler) . | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
13 | Kemoterapötik ilaçlar (antibiyotikler, kinolonlar, nitrofuranlar, imidazoller, rifamisinler, sülfonamidler ve diğer antibiyotikler). | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Kemoterapötik ilaçlar (anthelmintikler). | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
15 | Kemoterapötik ilaçlar (protozoonları ve mantarları etkileyen ilaçlar). | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |