VET417 Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıkları

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod VET417
Ad Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıkları
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MAHMUT ALİ GÖKÇE


Dersin Amacı

Bu dersin amacı; su ürünleri yetiştiriciliğinin temel ilkelerini, su ürünleri yetiştiriciliğinin dünyadaki ve Türkiye'deki durumunu, alabalık ve levrek yetiştiriciliğinin, aşamaları, yöntemleri, kullanılan teknikler ve gereçlerle, en sık karşılaşılan balık hastalıklarından korunma, tanı koyma ve tedavi yöntemlerini anlatmaktır.

Dersin İçeriği

Su ürünleri yetiştiriciliğinin temel prensipleri, alabalık ve Avrupa deniz levreği yetiştiriciliğinin aşamaları ve yöntemleri, viral, bakteriyel, mantar, parazitik ve beslenme balık hastalıklarından korunma, tanı ve tedavi yöntemleri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

İç su balıkları yetiştiriciliği, Nazmi Tekelioğlu, Nobel yayınevi. Balık hastalıkları, İbrahim Cengizler, Nobel yayınevi. Anadrom, katadrom ve deniz balıkları yetiştiriciliği, Nazmi Tekelioğlu, Nobel yayınevi.

Notlar

Deniz balıkları yetiştiriciliği, Devrim Memiş, İstanbul Üniversitesi Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler yetiştiriciliğin temel ilkelerini tanımlar
ÖÇ02 Öğrenciler Türkiye ve Dünya su ürünleri üretiminin bugünkü durumunu karşılaştırır, potansiyelini tanımlar
ÖÇ03 Kuluçkahane sistemlerini ve yem ünitelerini tasarlar
ÖÇ04 Öğrenciler anaç ve larva ünitelerini tasarlarlar
ÖÇ05 Öğrenciler yumurtadan Pazar aşamasına kadar alabalık ve levrek yetiştiriciliğini modelleyebilirler
ÖÇ06 Öğrenciler balıklarda büyüme ve gelişim parametrelerini kullanırlar
ÖÇ07 Öğrenciler balık bakteriyel hastalıklarını tanıyabilirler, teşhis edip tedavi edebilirler
ÖÇ08 Öğrenciler balık viral hastalıklarını tanıyabilirler, teşhis edip tedavi edebilirler
ÖÇ09 Öğrenciler balık parazitik hastalıklarını tanıyabilirler, teşhis edip tedavi edebilirler
ÖÇ10 Öğrenciler mantar ve balık beslenme hastalıklarını tanıyabilirler, teşhis edip tedavi edebilirler


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. 2
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. 4
PÖÇ21 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. 3
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genel balık biyolojisi İhtiyoloji ders kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Su ürünleri yetiştiriciliğinin temel prensipleri İçsu balıkları yetiştiriciliği kitabı ve deniz balıkları yetiştiriciliği kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Dünya ve Türkiye'de su ürünleri yetiştiriciliği, su ürünleri tüketimi ve gelişim potansiyeli FAO ve TÜİK verileri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Alabalık üretim ve yetiştiricilik sistemleri İç su balıkları yetiştiriciliği kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Alabalık yetiştirme teknikleri İç su balıkları yetiştiriciliği kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Levrek üretim ve yetiştiricilik sistemleri Deniz balıkları yetiştiriciliği kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Levrek yetiştirme teknikleri Deniz balıkları yetiştiriciliği kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Alabalık ve levrekte döl alma teknikleri ve Kuluçkahane ve resirküle sistemler İçsu balıkları yetiştiriciliği kitabı ve deniz balıkları yetiştiriciliği kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Balıklarda bağışıklık sitemi ve stres Balık hastalıkları ders kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Bakteriyel balık hastalıkları tanı ve tedavileri Balık hastalıkları ders kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Viral balık hastalıkları tanı ve tedavileri Balık hastalıkları ders kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Parazitik balık hastalıkları tanı ve tedavileri Balık hastalıkları ders kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Beslenme ve mantar hastalıkları tanı ve tedavileri Balık hastalıkları ders kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Balık yetiştiriciliğinde aşılar ve aşı uygulamaları Balık hastalıkları ders kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS