Genel Bilgi
Kod | VET422 |
Ad | Epidemiyoloji ve Koruyucu Veteriner Hekimlik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere epidemiyolojinin temel kavramlarının öğretilmesi, Öğrencilerin gerek öğrenimleri gerekse meslek yaşamları esnasında karşılaşabilecekleri hastalıkların çıkış, bulaşma, yayılmasında etkili faktörler hakkında bilgi sahibi olmasının sağlanması, Hastalık kontrol ve eradikasyonu için yapılması gerekenlerin öğretilmesi
Dersin İçeriği
Epidemiyolojinin amacı ve bölümleri, İnfeksiyonların bulaşması ve yayılması, İnfeksiyon tipleri, Hayvan populasyonlarının yapısı Hastalıkların dağılımı, Epidemiyolojik araştırma tipleri ve aşamaları, Sağlık şemaları , Zoonotik hastalıklar, Hastalıkların kontrolü ve eradikasyonu
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Ders sorumlusu öğretim üyesi tarafından hazırlanan eğitim notları
Notlar
1.Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. 2.Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara.3. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya.4. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Epidemiyolojinin amacını, faaliyet alanlarını ve bölümlerini açıklayabilme |
ÖÇ02 | Hastalık determinantlarını sayabilme |
ÖÇ03 | İnfeksiyonların bulaşma şekillerini, yayılmasında etkili faktörleri ve infeksiyon tiplerini açıklayabilme |
ÖÇ04 | Hayvan populasyonlarının yapısını, populasyonda hastalıkların seyri ve görülme sıklığını, epidemiyolojik oranları ve ölçüm şekillerini açıklayabilme |
ÖÇ05 | Hastalıkların dağılımını, ekolojik kavramları anlatabilme |
ÖÇ06 | Epidemiyolojik araştırma tipleri ve aşamalarını gösterebilme |
ÖÇ07 | Sağlık şemalarının özelliklerini tanımlayabilme |
ÖÇ08 | Zoonoz enfeksiyonların sınıflandırılmasını ve özelliklerini kavrayabilme |
ÖÇ09 | Hastalık kontrol ve eradikasyon yöntemlerini, kontrol ve eradikasyonu etkileyen faktörleri, önemli enfeksiyöz hastalıkların kontrolü ve eradikasyonunu anlatabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | 3 |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Epidemiyolojinin amacı ve bölümleri; hastalığın özelliklerinin belirlenmesi, kontrol programlarının planlanması, izlenmesi ve tanımlayıcı, deneysel, analitik ve kuramsal epidemiyoloji | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hastalık determinantları; konakçı determinantları, etken determinantları, çevre determinantları | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İnfeksiyonların bulaşması ve yayılması; mikroorganizmaların vücuda giriş yolları, vücutta yayılması, vücuttan çıkışı, mikroorganizmaların bulaşma şekilleri, infeksiyonların yayılması ile ilgili faktörler | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İnfeksiyon tipleri; vücuttaki lokalizasyonlarına ve vücuttaki seyirlerine göre sınıflandırılması | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Hayvan populasyonlarının yapısı, populasyonda hastalıkların seyri ve görülme sıklığı, epidemiyolojik oranlar, ölçüm şekilleri | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hastalıkların dağılımı; hastalıkların temporal dağılımı, temporal dağılımın saptanması, hastalıkların spasyal dağılımı | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Epidemiyolojik araştırma tipleri | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
9 | Epidemiyolojik araştırma aşamaları | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sağlık şemaları | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Zoonozların sınıflandırılması | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Önemli zoonozlar, zoonotik etkenler ve bulaşma şekilleri | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Hastalıkların kontrolü ve eradikasyonu | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Önemli infeksiyöz hastalıkların kontrolü ve eradikasyonu | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Aşılama | Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. Diker S, 1993. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 34 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,36 | ||
AKTS | 1 AKTS |