Genel Bilgi
Kod | MM0037 |
Ad | Güncel Mimaride Tasarım ve Kuram |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı doktora programına kayıtlı öğrencinin mimarlık bilgi ve birikimini güncel ve çağdaş olan ürünlerin kuramsal altyapısına odaklayarak tasarım farkındalığını arttırmaktır.
Dersin İçeriği
Mimari tasarımları yaparken ondan ayrılmayan bir diğer parça kuramdır. Günümüz çağdaş mimari ürünlerinin kuramsal bağlamını anlamaya çalışmak tasarım ve onun kazanımlarını irdelemenin önkoşuludur.
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır. Lisansüstü seçmeli
Kaynaklar
Jormakka Kari, 2008, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, YEM yayınevi, İstanbul
Notlar
Güncel yapılar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mimarlık bilgi ve birikiminin güncel ve çağdaş olan ürünlerin kuramsal altyapısına odaklayarak tasarım farkındalığını arttırır |
ÖÇ02 | Mimarlık kuramı ve pratiği ile sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanma becerisi kazanır |
ÖÇ03 | Mimari ürünler hakkında yorum yapma anlama ve eleştirme becerisi kazanır |
ÖÇ04 | Gündemi takip ederek yeni fikirlere açık olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanma. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanma. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanma. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirme. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapma. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanma. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlama. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanma. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurmak. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade etme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlama. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapma. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin içeriği hakkında bilgi aktarımı | katılım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | mimarlık tasarım kuramları hakkında genel bilgi ve güncel mimari ürünlerde tasarım kuram bağının kurulması | önerilen okumaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mimari tasarım hayal etme, bilgiye, teknolojiye, kültürel sosyo ekonomik faktörler kuram ve tasarım yöntemi kurgusu | katılımın sağlanması ve önerilen okumaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mimari tasarımda analoji yöntemi, tasarımda metafor yöntemi, mimari tasarımda oransal yöntem, mimarlıkta analoji yaklaşımı | katılımın sağlanması ve önerilen okumaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | 1. Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
6 | biçimsel(ikonik) yöntem | katılımın sağlanması ve örnek incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
7 | metafor yöntemi-ikonik yöntemi | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | tümevarım yöntemi-tümdengelim yöntemi | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Pragmatik yaklaşımlar | katılımın sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | 2. değerlendirme | sınava hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
11 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 2 | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 3 | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 4 | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 5 | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | çağdaş mimarlık ürünlerinin tasarım niteliklerinin örnekler üzerinde tespit edilmesi 6 | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Final Değerlendirmesi | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |