EFMZ203 Öğretim Teknolojileri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ203
Ad Öğretim Teknolojileri
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrenme sürecinde öğretim teknolojilerinin ve materyallerinin önemi ve rolünün anlaşılması, öğretim amacına uygun seçilmesi, geliştirilmesi ve uygulaması becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Öğretim teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla öğretim materyallerinin geliştirilmesi, incelenmesi ve değerlendirilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Öğrenme sürecinde öğretim teknolojilerinin ve materyallerinin kuramsal temellere ve öğretim amaçlarına uygun tasarımı, seçilmesi, geliştirilmesi ve uygulanması becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Kaynaklar

Serkan Şendağ (2021) Öğretim Teknolojileri, Nobel yayıncılık 2. basım.

Notlar

Yanpar Şahin, Tuğba ve Soner Yıldırım. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Altun, Eralp ve Demirel, Özcan (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ö. Özgür Dursun. H. Ferhan Odabaşı (2011) Çoklu Ortam Tasarımı, Pegem Akademi. Şimşek, Ali (2009). Öğretim Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım. Seval Fer. Öğretim Tasarımı. Akkoyunlu, Buket, Altun, Arif ve Soylu Yılmaz, Meryem (2008). Öğretim Tasarımı. Maya Akademi.Yelken, Tuba, (2012) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Nuray Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Sever, Ramazan( 2011) Öğretim Teknolojileri Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Köroğlu, L. S. (2009). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi kalıtım konusunun tartışma öğeleri temelli rehber sorularla desteklenen benzetim ortamında öğretiminin akademik başarı ve tartışma öğelerini kullanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Gökhan,A. (2011) Ortaöğretimde sera gazı etkisi, asit yağmurları ve ozon tabakası delinmesi konularında animasyonla öğretimin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğretim teknolojilerinin tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ02 Öğretim teknolojilerinin temel kavram ve kuramsal temellerini açıklar.
ÖÇ03 ADDIE modelini öğretimsel problem çözümüne uygular.
ÖÇ04 Verilen bir öğretim tasarım modelini analiz, tasarım ve geliştirme aşamalarında kullanır.
ÖÇ05 Çoklu ortam ilkeleri temelinde materyal seçebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir.
ÖÇ06 Genel materyal tasarımı ilkelerine göre materyal seçebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir.
ÖÇ07 Öğretim teknolojileri çalışmalarında öğretimsel öğeler arasında uyumu sağlar ve gerekçesiyle sunar.
ÖÇ08 Öğretim problemlerinin çözümünde ölçütler temelinde materyal özellikleri, öğretimsel koşul ve durumlara göre, uygun kararları alır, düzenlemeleri gerçekleştirir ve gerekçesiyle açıklar.
ÖÇ09 Yeni teknolojilerin kullanımları ve etkileri konusunda kuramsal, ilkesel ve rasyonel gerekçeler üretir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Program tanıtımı ve dersle ilgili uygulamaların açıklanması Öğretim teknolojileri ile ilgili genel tarihsel gelişim ve temel kavramlar İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Öğretim teknolojilerinde modeller: sistem yaklaşımı, ADDIE vd. , öğretim teknolojileri projelerinin belirlenmesi İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Öğretim teknolojilerinde yaklaşımlar ve öğrenme kuramları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 4. Analiz: İhtiyaç analizi, öğrenen analizi ve şema, bellek yapıları, İKK, bilişsel yük İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Tasarım: Gagne, Merill içerik birimleri ve davranış düzeyleri ve Dick ve Carey ile hiyerarşik tablo, iş ve görev analizi: Analiz ve tasarım etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Tasarım: Öğretim tasarımı modelleri: Gagne, (Bloom, Merill, Reigeluth vb.): Analiz ve tasarım etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
7 7. Geliştirme: Multimedia: Mayer’in çok ortamlı öğrenmelerde bilişsel modeli: Geliştirme etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım
8 Ara Sınav İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 9. Geliştirme: Materyal geliştirme genel kavram ve ilkeleri: alan, denge, çizgi, doku vb. : Etkili sunum ilkeleri vb. Geliştirme etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
10 10. Yeni teknolojiler ve eğilimler: Öğretimsel öğeler arası uyum için yazılım örnekleri, değerlendirme; görseller,modeller, simulasyon, animasyon, oyun ve önerilerin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 11. Vize ödevlerinin teslimi ve final projeleri için önerilerinin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 12. Yeni teknolojiler ve eğilimler: Artırılmış gerçeklik, kavram haritaları ve bilişsel destek araçları, scratch vb., ve önerilerin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
13 Yenilikler, yeniliklerin yayılması ve etkileri: Bilişim teknolojileri, öğretim teknolojileri, eğitim bilimlerinde değişim; Teknolojik, psikolojik, sosyo-kültürel, eğitimsel, ekonomik vb. etkiler İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 14. Final projeleri sunumları/teslimleri İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Tartışma
15 15. Final projeleri sunumları/teslimleri ve gözden geçirme İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2023 01:16