Genel Bilgi
Kod | EFMZ208 |
Ad | Türk Eğitim Tarihi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk eğitim tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini irdeleme, Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren okul öncesi eğitim, ilköğretim, orta öğretim, yüksek öğretim ve öğretmen eğitimi alanındaki yasal, yapısal ve eğitsel düzenlemeleri inceleyebilme.
Dersin İçeriği
Türk eğitim tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklayabilecektir. Türk eğitim tarihindeki yasal ve yapısal düzenlemeleri açıklayabilecektir. Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren eğitim basamaklarındaki gelişmeleri tartışabilecektir. Eğitim basamaklarına göre öğretmen yetiştirme uygulamalarını açıklayabilecektir. Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunları ve gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz edebilecektir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gündüz, M. (2020). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: İdeal Yayınları.
Notlar
Yahya AKYÜZ, Türk Eğiitm Tarihi Osman ERGİN, Türk Maarif Tarihi Erol GÜNGÖR, Tarihte Türkler Mehmet Niyazi ÖZDEMİR, Türk Tarih Felsefesi Mehmet Niyazi ÖZDEMİR, Türk Devlet Felsefesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler Türk eğitim sisteminin tarihi sürecinde kaydedilen değişmeleri ve gelişmeleri idrak eder. |
ÖÇ02 | Öğrenciler Türk eğitim tarihindeki önemli eğitimcileri ve bu kişilerin eğitim sistemine katkılarını açıklar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler Osmanlı eğitim sisteminin genel özelliklerini kavrar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler İslamiyet öncesi Türk eğitim sistemini İslamiyet sonrasındaki sistemle karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Öğrenciler eğitim ve öğretimin anlamını, dersin kapsam ve içeriğini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bir Sosyal Bilim Olarak Tarih ve Eğitim Bilimi | Tarih derslerinden hatırlananlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türk Eğitim Tarihinin Amacı, Dönemleri, Konuları | Ders içeriğinin tanıtımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Türk Eğitim Tarihinin Eğitim Olgusu Açısından Önemi | Türk Eğitim Tarihinin Eğitim Olgusunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
4 | Türk Eğitim Tarihinin Amacı | Yapılan hazırlık çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Orta Asya Türk Devletlerinden, Hunlarda, Göktürklerde ve Uygurlarda Eğitim uygulamaları | Hazırlanan çalışmaların sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İç Asya Türk Devletlerinden Karahanlılar, Selçuklular ve Anadolu Selçuklularında Eğitim uygulamaları | Karahanlılar Selçuklular ve Anadolu Selçukluları döneminde yetişen eğitim ve bilim adamları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Osmanlılarda Eğitim uygulamaları I | Uygulamalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Osmanlılarda Eğitim uygulamaları II | İlgili ders notları ve eğitimde yenileşme çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Cumhuriyetin Kuruluş Yıllarında Eğitim ve Eğitimin Temel Özellikleri | İlgili ders notları ve sayısal veriler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları, Eğitim alanında yapılan İnkılaplar ve uygulamaları | Eğitim reformları ve uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Cumhuriyet Döneminde Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler | Eğitimin yasal dayanakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkiye Cumhuriyeti Eğitim Sisteminin Dayandığı Temel İlkeler | Milli Eğitim Temel Kanunu ve kapsamı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yakın Dönem Türk Eğitim Alanındaki Gelişmeler I | Yakın Dönem Türk Eğitim Alanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yakın Dönem Türk Eğitim Alanındaki Gelişmeler II | Yakın Dönemi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |