Genel Bilgi
Kod | GTT218 |
Ad | İklimlendirme Tekniği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. SERKAN BELLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. SERKAN BELLER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bireysel iklimlendirme sistemlerini seçip kurabilmek ve merkezi iklimlendirme sistemlerinin nasıl çalıştırılacağını ve bakımını öğretmektir.
Dersin İçeriği
SI milletlerarası birim sistemi, birim dönüşümleri, fiziki ve ısıl büyüklükler (Kütle, kuvvet, ağırlık, basınç, hacim, sıcaklık, yoğunluk, ısı, entalpi), kütle ve ısı transferi, atmosfer, iklim ve hava, hava kirliliği, nem (Mutlak nem, bağıl nem), psikrometri ve ıslak hava diyagramları, ASHRAE psikrometrik diyagramda hesap örnekleri, ısı ve insan, hava sıcaklığı, hava nemi, havalandırma ve iklimlendirme, hava üzerinde yapılan kısmi işlemler (Temizleme, tazeleme, ısıtma, soğutma, nemlendirme, kurutma), havalandırma ve iklimlendirme cihaz ve sistemleri (Fanlar, hava filtreleri, hava ısıtıcıları, hava soğutucuları, hava nemlendiricileri, damla tutucular, susturucular, üfleyiciler), santral tipi havalandırma sistemleri (Yalnız havalandırma amaçlı sistem, hava ısıtma sistemleri, hava soğutma amaçlı sistem, havayı nemlendirme amaçlı sistemler, iklimlendirme sistemleri), lokal havalandırma sistemleri (Pencere havalandırma sistemleri, ayrık (Split) tip havalandırma sistemleri), hava kanalları, hava kanallarının birleşimleri, hava kanallarının kısımları, silindirik ve oval alüminyum kanallar, üfleyicilerin kanal üzerindeki konumu.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1- Havalandırma ve İklimlendirme Esasları Prof. Dr. Hikmet DOĞAN, Seçkin Ankara 2008, 2- Uygulamalı Havalandırma ve İklimlendirme Tekniği Prof. Dr. Hikmet DOĞAN, Seçkin Ankara 2010.
Notlar
1- Havalandırma ve İklimlendirme Esasları Prof. Dr. Hikmet DOĞAN, Seçkin Ankara 2008, 2- Uygulamalı Havalandırma ve İklimlendirme Tekniği Prof. Dr. Hikmet DOĞAN, Seçkin Ankara 2010.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Milletlerarası birim sistemini ve iklimlendirme terimlerini bilir. |
ÖÇ02 | Psikrometrik diyagramı kullanır. |
ÖÇ03 | Soğutma çevrimini açıklar. |
ÖÇ04 | Klima cihazlarının seçimini yapar. |
ÖÇ05 | Pencere tipi klima cihazının montajını yapar. |
ÖÇ06 | Split klima cihazının montajını yapar. |
ÖÇ07 | Kanallı tip split klima cihazının montajını yapar. |
ÖÇ08 | Havalandırma ve iklimlendirme cihaz ve sistemlerini bilir. |
ÖÇ09 | Havalandırma ve iklimlendirme cihaz ve sistemlerinin işletmesini ve bakımlarını yapar. |
ÖÇ10 | Santral tipi iklimlendirme sistemlerinin işletmesini ve bakımlarını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik bilimlerdeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tesisatçılıkla ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Isıtma, doğal gaz, sıhhi tesisat sistemlerini ve sistemlerde kullanılan ekipmanları tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje okur, bakımla ilgili stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konut ve fabrika ortamlarındaki mevcut sistemlerin montaj, demontaj ve bakım işlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve merkezi sistemlerde karşılaşılabilecek problemlere karşı çözüm önerilerinde bulunur. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sorun karşısında eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için adım adım ilerleme yöntemini kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik el aletlerinin doğru kullanımı için araştırır sorgular daha sonra uygulamaya geçer. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik alandaki bilgileri araştırma yöntemlerini kullanarak sorgular. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğalgaz ve Tesisatı Teknolojisi programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuvarı kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atölye ortamında deneme yöntemini ve tekniğine göre uygulama yöntemini kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknik ingilizceyi, doğalgaz ve tesisat alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/teknik gelişmelere duyarlıdır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim Temel Kanunu´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | SI milletlerarası birim sistemi | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
2 | Birim dönüşümleri, fiziki ve ısıl büyüklükler (Kütle, kuvvet, ağırlık, basınç, hacim, sıcaklık, yoğunluk, ısı, entalpi) | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
3 | Kütle ve ısı transferi | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
4 | Atmosfer, iklim ve hava, hava kirliliği, nem (Mutlak nem, bağıl nem) | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
5 | Psikrometri ve ıslak hava diyagramları | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
6 | ASHRAE psikrometrik diyagramının kullanımı | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | ASHRAE psikrometrik diyagramda hesap örnekleri | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Isı ve insan, hava sıcaklığı, hava nemi | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Havalandırma ve iklimlendirme, hava üzerinde yapılan kısmi işlemler (Temizleme, tazeleme, ısıtma, soğutma, nemlendirme, kurutma) | Sunum Hazırlığı, Bölüm Laboratuvar Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
11 | Havalandırma ve iklimlendirme cihaz ve sistemleri (Fanlar, hava filtreleri, hava ısıtıcıları, hava soğutucuları, hava nemlendiricileri, damla tutucular, susturucular, üfleyiciler) | Sunum Hazırlığı, Bölüm Laboratuvar Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | Santral tipi havalandırma sistemleri (Yalnız havalandırma amaçlı sistem, hava ısıtma sistemleri, hava soğutma amaçlı sistem, havayı nemlendirme amaçlı sistemler, iklimlendirme sistemleri) | Sunum Hazırlığı, Bölüm Laboratuvar Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
13 | Lokal havalandırma sistemleri (Pencere havalandırma sistemleri, ayrık (Split) tip havalandırma sistemleri) | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Hava kanalları, hava kanallarının birleşimleri, hava kanallarının kısımları | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Silindirik ve oval alüminyum kanallar, üfleyicilerin kanal üzerindeki konumu | Sunum Hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |