Genel Bilgi
| Birim | CEYHAN MESLEK YÜKSEKOKULU |
| Elektrik | |
| Kod | ELP258 |
| Ad | İş Güvenliği |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ORHAN TAŞTEKİN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ORHAN TAŞTEKİN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İş Güvenliği kavramının dünyadaki ve ülkemizdeki tarihsel gelişimi, bugünkü iş güvenliği uygulamaları ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriği
İş yeri güvenliği ile ilgili temel tanımlar; Mesleki ve teknik eğitim; Okul ve işletmelerde meslek eğitimi; İnsan sağlığı; İş güvenliği; İş kazaları; Yaralanma; Meslek hastalıkları; Çevre güvenliğini tehdit edici unsurlar; Konutlarda güveliği tehdit edici unsurlar; İş yeri güvenliği; Temizlik düzen; El aletleri; İş yerinde kazalara karşı koruyucu aletler; Meslek hastalıkları; Kaza ve yaralanma; Kaza raporu; Anatomi; Kazalarda ilk yardım
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İş Sağlığı ve Güvenliği ,Anadolu Üniversitesi Yayınları
Notlar
İNTERNET VE KATALOG
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrenciler iş sağlığı ve güvenliği ile alakalı tarihsel süreç hakkında bilgi sahibi olurlar; |
| ÖÇ02 | Öğrenciler iş sağlığı ve güvenliği alanında karşılaşılabilecek uygunsuzlukların giderilmesi yolları öğrenecek; |
| ÖÇ03 | Öğrenciler iş kazası ve meslek hastalıklarıyla ilgili uygulamalar yaparak pratik bilgi edinirler; |
| ÖÇ04 | Elektrikten Korunma tedbirlerini bilir, Elektriğin tehlikelerine karşı önlemler hakkında bilgi sahibi olurlar. |
| ÖÇ05 | 6311 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu hakkında bilgi sahibi olurlar, |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel /mesleki orta öğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren mesleki kitaplar, dergiler, katalog vb. yayınlarla desteklenen bilgilere sahip olur. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel işlemleri ve devre çözümlemelerini yapabilecek düzeyde matematik bilgisine sahip olur. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik makinelerinin yapısı, çalışma prensibi, sarım şekilleri ve devreye bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik kumanda sistemlerinin temel kavram ve elemanlarını bilir ve PLC sistemleri programlayabilir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel elektrik büyüklüklerini ve kavramlarını bilir, DA devrelerinin analizini yapabilir ve devre teoremlerini çözümde kullanabilir, AA devre elemanlarını tanır ve çözümlemelerini yapabilir | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yarı iletkenler, diyotlar, transistor ve entegre devreler, pasif ve aktif devre elemanları, doğrultucular hakkında bilgi sahibi olur, güç elektroniğinin temellerini ve uygulama alanlarını bilir | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su temini, ısıtma, havalandırma, yıldırım, yangın ve güvenlik sistemlerini kavrayabilir. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektriksel birimler ve dönüşümlerini bilir ve basit problemleri çözebilir, elektrik ölçü aletlerinin yapısı, çalışma prensibi ve bağlantı şekillerini uygulamayla kavrayabilir | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstride kullanılan elektriksel cihazların montaj, bakım-onarım ve ölçümlerini yapabilir, elektrik motoru sarabilir. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar destekli çizim ve simülasyon programları ile elektrik devrelerini tasarlayıp, simüle eder, mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirebilir. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mantık devre temellerini bilir ve sayısal devre tasarımı yapabilir. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Problemi tanımlama, deney ve tecrübe ile kavranan teoriyi uygulayarak problem çözebilir, elektrik alanında yeni teknolojileri takip eder ve öğrendiklerini uygulayabildiğini gösterir. | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel fizik kavramları ve mesleki malzemeler ile alçak ve yüksek gerilim şebekesi ve elemanları hakkında bilgi sahibi olur, mesleki standartları açıklayabilir. | |
| PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik teçhizatının imalatında kullanılan işlemleri kavrayabilir, kullanılan malzemelerin avantaj ve dezavantajlarını değerlendirebilir. | |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili şema ve projeleri okur, çizer ve yorumlayabilir. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel ve Mesleki Yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar donanımları hakkında bilgi sahibi olur, temel ofis yazılımlarını bilir ve kullanabilir, sahip olduğu bilgi ve beceriyi bilgi teknolojilerinden de faydalanarak diğer bireylere veya çalışma arkadaşlarına sunabilir. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gündelik ve mesleki alanda Türkçeyi etkin kullanır, beraberinde çalıştığı personeller yanında halk ile de ilişki kuracak niteliklere sahip olur. | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Elektriğin üretilmesi, denetim altına alınması, nakledilmesi, dağıtımı, aynı zamanda; ısıtmada, aydınlatmada ve güç temininde kullanılması ile ilgili mesleki yetkinliklere sahip olur, elektrik tasarruf yöntemlerini bilir, enerji yönetimi yapabilir. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili iş güvenliği, kalite güvence, çevre koruma bilgisine ve etik değerlere sahip olur. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | İş sağlığı ve güvenliği tanımı ve amacı, önemi, İşçi sınıfının doğuşu ve İş sağlığı ve güvenliğinin dünyadaki tarihsel gelişimi: Sanayi Devrimi Öncesi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Sanayi Devrimi ve Sonrasında Dünyada İSG ve gelişim aşamaları, İSG'nin Türkiye'de gelişimi: Osmanlı dönemi, 1.Büyük Millet Meclisi Dönemi, Cumhuriyet dönemi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Uluslararası İSG Kaynakları: ILO Sözleşmeleri, Avrupa Sosyal Şartı, AB Direktifleri. | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | İSG ile ilgili ulusal kuruluşlar ve görevleri: ÇSGB, ÇASGEM, İSGAGEM, SGK, Teftiş Kurulu | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | İSG'nin amaçları, uygulanmasında rol alan taraflar, taraflar açısından İSG maliyetlerinin değerlendirilmesi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Kaza tanımı ve iş kazası, kaza oluşum teorileri, kaza çeşitleri, meslek hastalıkları | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Psikososyal Risk etmenleri ve korunma yolları, Fiziksel risk etmenleri korunma yolları, kaza raporu doldurma ve uygulama | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | İşletme Güvenliğini Bozabilecek Olaylar: Yangın. yanma, Yangın çeşitleri, söndürme cihazları | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | İşletme Güvenliğini Bozabilecek Olaylar: Yangın. yangın nedenleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Temel risk analizi kavramı, uygulanış biçimi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | İSG ile ilgili belgeler, iş kazası örnek videoları izleme ve uygulama | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Kişisel koruyucular ve bu koruyucuların kullanılmasının önemi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Meslek hastalığının genel ve hukuki tanımı, hukuki sorumluluk | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Meslek Hastalığının nedenleri ve alınabilecek teknik önlemler | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||