Genel Bilgi
Kod | IST138 |
Ad | Malzeme |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GANİME TUĞBA ERCOŞKUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. GANİME TUĞBA ERCOŞKUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Malzeme seçimi ve muayenesini yapabilme yeterliliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Malzemeleri sınıflandırılması,malzemelerin atomik ve kristal yapısı, kristalleşme mekanizması, alaşımların sınıflandırılması, faz diyagramları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-Onaran K. , Malzeme Bilimi, Genişletilmiş 4.baskı, Bilim Teknik Yayınevi, 1993, İstanbul. 2-Malzeme Bilgisi Temel Ders Kitabı ,Milli Eğitim Bakanlığı, 2000.
Notlar
1-Savaşkan T., Malzeme Bilimi ve Malzeme Muayenesi, Papatya Bilim Yayınevi,11. Baskı, Nisan 2021. 2-Callister W.D. , Rethwisch D. D. , Malzeme Bilimi ve Mühendisliği , Nobel Akademik Yayıncılık, 2015.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Malzemelerin kullanım yerlerine göre seçim yapar. |
ÖÇ02 | Birim kafes sistemine göre malzemelerin davranışını açıklar. |
ÖÇ03 | Malzemelerin özellikleri üzerinde kristal kusurların etkisini açıklar. |
ÖÇ04 | Saf metal ve alaşımların soğuma eğrilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Malzemeyi oluşturan fazların hangi koşullarda oluşabileceğini ve dönüşüme uğrayabileceğini tartışır. |
ÖÇ06 | Malzeme muayene yöntemlerini bilir. |
ÖÇ07 | Malzemelerin üretim yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Kullanılacak yere uygun malzemenin seçiminde kullanılacak faktörleri yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma alanındaki temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma alanındaki temel kavramlar arasındaki ilişkileri açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma sistemlerinin elemanlarının çalışma prensiplerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma sistemlerinin problem çözümlerinde ilgili bilim dallarını kullanarak farklı yöntem ve teknikleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutmanın günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma sistemlerindeki karşılaşılabilecek arıza durumlarında çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma meslekleri ve bu mesleklerin uygulamalarında, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma mesleğinin gereksinimlerine uygun araç ve gereçleri, uygulamalı teknik eğitim alarak kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma sistemlerinin projelerini, teknik çizim kurallarına uygun şekilde çizer. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma sistemlerinin geliştirilmesi için laboratuvarı uygun ve etkin bir şekilde kullanıp, elde edilen verilerin sunumunu ve yorumunu yapar. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme-soğutma elektriği ve kumanda devrelerinde yeni yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İklimlendirme ve soğutma alanları ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki, teknolojik ve akademik gelişmeleri sürekli izler ve yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla, uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizceyi iklimlendirme ve soğutma alanlarındaki gelişmeleri izleyebilecek ve mesleki iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve teknik çizimler hazırlayarak, iklimlendirme ve soğutma malzeme sağlayıcıları ve uygulayıcılarıyla iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknolojik uygulamaların hukuka uygunluğuna ve mesleki etik değerlere göre davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Teknik alanda kullanılan malzemeler(Metalik malzemeler,Seramik malzemeler,Polimer malzemeler,Kompozit malzemeler) | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Atomik yapı ile ilgili temel kavramlar,Atomlar ve moleküller arası bağlar | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Birim kafes çeşitleri | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Katılaşma ve ergime ile ilgili temel kavramlar,Saf ve alaşım halindeki metallerin katılaşma ve soğuma eğrileri | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Katılaşma esnasında dendirt ve tane oluşumu | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Kristal kusurlar | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Saf metal, ara faz veya bileşik, katı çözelti | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınav dokümanlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Alaşımlı çeliklerin standart gösterimleri | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Sıvı durumda birbiri içerisinde her oranda çözünen alaşımlar, sıvı durumda birbiri içerisinde kısmen çözünen alaşımlar | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Sıvı ve katı durumda birbiri içerisinde hiç çözünmeyen alaşımlar | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Görsel muayene yöntemi, penetrant sıvı ile muayene yöntemi | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
13 | Ultrasonik muayene yöntemi | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | X ışını ile muayene yöntemi | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Manyetik muayene yöntemi | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav dokümanlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav dokümanlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |