Genel Bilgi
Kod | OM0080 |
Ad | Taşıtlarda Emisyon Kontrol Sistemleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA ÖZCANLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı motorlarda emisyon kaynakları, kontrolü ve denetimini detaylı bir şekilde incelemektir.
Dersin İçeriği
Emisyon tanımı, türleri, Araçların sebep olduğu çevre kirliliği, Endüstriyel ve taşıt kaynaklı kirleticilerin karşılaştırılması, Araç türüne göre kirletici tipleri ve konsantrasyonları, Yakıt tipinin emisyonlara etkisi, Taşıt emisyonlarına karşı yanma öncesi, yanma sırasında ve yanma sonrası geliştirilen önlemler, Benzinli motorlarda alınan önlemler, Dizel motorda alınan önlemler, Farklı ülkelerin düzenlediği emisyon standartları
Dersin Ön Koşulu
Derse ait ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Handbook of Diesel Engines-Klaus Mollenhauer Helmut Tschoeke
Notlar
CO2 EMISSIONS FROM FUEL COMBUSTION-International Energy Agency
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dizel ve benzinli motorlarda emisyon kontrol tekniklerini kavrar. |
ÖÇ02 | Emisyon oluşumu, oksidasyon reaksiyonları ve diğer reaksiyonlarla ilgili problemleri çözme becerisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Endüstriyel kaynaklı ve taşıt kaynaklı kirleticilerden ortaya çıkan emisyonların kıyaslamasını yapar. |
ÖÇ04 | Motordan kaynaklanan emisyon sorunları ile bu sorunları azaltma veya engelleme metotlarını deneysel olarak gerçekleştirir. |
ÖÇ05 | Benzinli motorlarda ortaya çıkan kirleticileri detaylıca öğrenir. |
ÖÇ06 | Dizel motorlarda ortaya çıkan kirletici gazları detaylıca kavrar. |
ÖÇ07 | Farklı ülkelerde ortaya koyulan emisyon standartlarını öğrenerek motor tasarım çalışmalarını regülasyonlara göre düzenler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomotiv Mühendisliğinde uygulanan güncel teknikler, yöntemler ve bunların sınırlamaları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Girişimcilik, sürdürülebilir kalkınma ve yenilikçilik konularında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Lisans ve lisansüstü düzeyinde edinilen bilgileri genişleterek otomotiv mühendisliği alanında uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv teknolojisi alanındaki uygulamalar için gerekli olan teknikleri tanır ve modern araçları kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Proje planlaması ve zaman yönetimi yaparak, alternatif çözüm yolları belirler. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği alanı ile ilgili yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok disiplinli takımlarda yer alarak farklı alanlardan gelen bilgileri kendi alanıyla bütünleştirerek çözüm yöntemleri belirler. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel yöntemler kullanarak veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Analiz, sentez, eleştirel değerlendirme yeteneklerini geliştirerek karmaşık problemleri bağımsız olarak çözer. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Modern tasarım yöntemleri ve araçları kullanarak bir süreci ya da bir sistemi tasarlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Otomotiv Mühendisliği alanı ile ilgili yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade ederek, en az bir yabancı dilde iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırma sürecinde toplumsal, çevresel, bilimsel ve etik değerleri dikkate alır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kirleticinin tanımı, temel bazı kirleticiler | İlgili konu referans kaynak kitaplarından ve ders notundan öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Araçların sebep olduğu çevre kirliliği | İlgili konu gerekli internet kaynakları ve referans kitaplarından öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Endüstriyel ve taşıt kaynaklı kirleticilerin karşılaştırılması, istatistiksel bilgiler | İlgili konu internet kaynaklarından ve referans kaynak kitaplarından öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Araç tipine göre kirletici tipleri ve konsantrasyonları | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynak kitaplarından öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Motordaki kirletici kaynakları, motor kaynaklı kirleticilerin çalışma parametrelerine bağlı olarak değişimi | İlgili konu ders notlarından ve internet kaynaklarından öğrenilebilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yakıt cinsinin emisyonlara etkisi | İlgili konu ders notlarından ve gerekli internet kaynaklarından öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Taşıt emisyonlarına karşı geliştirilen önlemler (yanma öncesi, yanma sırasında ve yanma sonrası) | İlgili konu ders notlarından,internet kaynaklarından öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Benzinli motorlarda alınan önlemler (3 yollu katalitik konvertörler) (1. bölüm) | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynkalarından öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Ara sınav | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
10 | Benzinli motorlarda alınan önlemler (3 yollu katalitik konvertörler) (2. bölüm) | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Dizel motorlarda alınan önlemler (oksidasyon katalizörleri, dizel partikül filtreleri, EGR) (1. bölüm) | Daha önceden hazırlanmış deney data sheetlerinden ilgili konu öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | Dizel motorlarda alınan önlemler (oksidasyon katalizörleri, dizel partikül filtreleri, EGR) (2. bölüm) | Daha önceden hazırlanmış deney data sheetlerinden ilgili konu öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
13 | De-NOx depolama, SCR ve diğer sistemler | Daha önceden hazırlanmış deney data sheetlerinden ilgili konu öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
14 | Farklı ülkelere göre emisyon standartları | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklarından öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Fakir ve zengin karışım gibi parametrelerin motor performansına etkileri | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklarından öğrenilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |