Genel Bilgi
Kod | TEP210 |
Ad | Fitopatoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUKADDES KAYIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUKADDES KAYIM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tüm kültür bitkilerinde biyotik ve abiyotik faktörler nedeniyle zarar gören bitkilerde hastalık-konukçu etkileşimleri, hastalanan bitkilerde meydana gelen fizyolojik ve anatomik değişimler, oluşan belirtiler, hastalık etmenlerinin etiyolojisi, tanınmaları, yayılma ve dağılma yolları, infeksiyon yapma koşulları, etmenlerin çoğalmaları, hayat döngüleri ve mücadele yöntemleri ile ilgili temel ve genel kavramları geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bitki patojeni mikroorganizmaların ve abiyotik faktörlerin bitkiye verdiği zarar ve mücadelesi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fitopatoloji Agrios 2005.
Notlar
Bazı çalışmalardan örnekler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki patolojisinin tarihini, çalıştığı konuları, parazitizm, hastalık gelişimi ve simptomolojiyi öğrenir |
ÖÇ02 | Biyotik hastalık etmenlerini, hastalık teşhis ve tanılama yöntemlerini öğrenirler |
ÖÇ03 | Abiyotik Hastalıklar ve Hastalık Gelişimi Üzerine Çevrenin Etkileri |
ÖÇ04 | Epidemiyal hastalıkları ve nedenlerini öğrenir |
ÖÇ05 | Bitki hastalıkları ile klasik ve modern mücadele yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ06 | Bitki hastalık belirtilerileri bilimini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş- Bitkiler ve Hastalıklar, Bitki Patolojisinin Tarihi, Genel Sınıflandırma | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Parazitizm ve Hastalık Gelişimi - Simptomoloji | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Patojenler Bitkilere Nasıl Saldırır Hastalıklar Ürünleri Nasıl Etkiler | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Bitki Hastalıklarının Genetiği ve Patojenlerin Bitki Fizyolojisine Etkisi | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Patojenlere Karşı Bitki Savunma Mekanizmaları ve Hastalıkları Epidemiyolojisi | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Fungusların Ekolojik, Ekonomik, Patolojik Özellikleri ve Sınıflandırılmaları | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Funguslar Tarafından Neden Olunan Hastalıkları | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Yazılı değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Prokaryotlar Tarafından Neden Olan Hastalıklar | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
10 | Virüsler Tarafından Neden Olunan Hastalıklar | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
11 | Abiyotik Hastalıklar ve Hastalık Gelişimi Üzerine Çevrenin Etkileri | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Bitki Hastalıklarını Tanılama Yöntemleri | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
13 | Yabancı Otlar - Çiçekli Parazit Bitkiler | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Bitki Hastalıkları İle Genel Mücadele Yöntemleri ve İlaçlar | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Kültür Bitkilerinde Önemli Bazı Hastalıklar ile Mücadele | Görsel Anlatım ve Yardımcı Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci başarılarının değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci başarılarının değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |