Genel Bilgi
Kod | TE550 |
Ad | Toplumsal Değişme ve Kırsal Toplum Yapısı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MÜGE DAVRAN |
Dersin Amacı / Hedefi
NKüreselleşme, teknolojik gelişmeler, göç, iletişim imkanlarının sınırsızlığı, eğitimle ilgili çabalar vb. faktörler nedeniyle sürekli yeni bir ivme kazanan toplumsal değişme olgusunu ortaya koymak, sonuçlarını tartışmak; değişmeyi etkileyen ve değişmeden etkilenen, toplumun temel yapı taşını oluşturan insanları kırsal ve kentsel toplum yapısı içerisinde eğitim, sağlık, istihdam, toplumsal cinsiyet vb. açılardan incelemek.
Dersin İçeriği
Toplum ve toplumsal değişme kavramları, toplumsal değişme kuramları (büyük boy, orta boy ve küçük boy kuramlar), modernleşme, toplumsal değişmenin tarihsel gelişimi (osmanlı dönemi, cumhuriyet dönemi), kırsal toplum yapısının değişmesinde etkili faktörler (sanayileşme, nüfus yapısı, mekanizasyon, göçler, kentleşme, eğitim, haberleşme ve iletişim, ulaşım, küreselleşme, etnik ve dini yapı vb.); kırsal toplum yapısının değişme süreci içinde nüfus, eğitim, çocuk ve gençlik, aile, kırsal kadın, ekonomik yapı, tarımsal yapı, kültürel yapı, örgütlenme ve altyapı konuları.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Ders notu ve önerilen kaynaklar.
Notlar
yüksek lisans ve doktora tezleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal değişme ve toplumsal yapı ile ilgili kavram, kuram ve yöntemleri tanımlayabilme |
ÖÇ02 | Toplumsal değişmenin nedenleri ve sonuçlarını kır ve kent bazında bilimsel olarak tartışabilme ve yorumlama. |
ÖÇ03 | Kırsal ve kentsel kesimde toplumsal değişme ve toplumsal yapı faklılıklarını belirleyebilme, analiz edebilme ve tartışabilme. |
ÖÇ04 | Kırsal ve kentsel alan özelliklerini tanımlayabilme ve farklılıkları tartışabilme |
ÖÇ05 | Toplumsal değişme olgusunu tarihsel süreçte inceleme ve tartışabilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toplum ve Toplumsal Değişme Kavramları | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Toplumsal Değişme Kuramları -Büyük Boy Kuramlar -Orta Boy Kuramlar -Küçük Boy Kuramlar | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | -Modernleşme -Toplumsal Değişmenin Tarihsel Gelişimi (Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi) | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toplumsal Değişmede Etkili Faktörler -Sanayileşme -Nüfus -Mekanizasyon | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Göçler -Kentleşme -Eğitim | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Haberleşme ve İletişim -Ulaşım -Küreselleşme -Etnik ve Dini Yapı | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türkiye'nin Kırsal Toplum Yapısını Etkileyen Unsurlar | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Nüfus ve Eğitim Yapısı | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Çocuk-Gençlik, Aile Yapısı | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kadın, Ekonomik Yapı | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Tarımsal Yapı | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Örgütlenme ve Altyapı | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Seminer (ödev) Sunuşları | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Kültürel yapı | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |