Genel Bilgi
Kod | SUF304 |
Ad | Plankton Kültürü |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OYA IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. OYA IŞIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Fitoplanktonik organizmalari laboratuar ortaminda ve disari ortamda açik ve kapali sistemlerde kültüre almak, fitoplankton ve zooplanktonu kültüre almak için gerekli fiziksel ve kimyasal kosullari saglamak, kültüre alinan fitoplankton ve zooplankton türlerini ve temel biyolojik ihtiyaçlarini belirlemek, kültür yöntemlerini, Mikroalg izolasyon yöntemlerini, mikroalgal büyümeyi tanimlamak ve ölçmek. Besi ortami hazirlamak ve asilama yapmak ve uygulamak. Fitoplankton ve zooplankton hasatini yapmak, hasat yöntemlerini bilmektir.
Dersin İçeriği
Fitoplanktonik organizmalari kültüre alma kosullari, sürekli ve kesikli kültür yöntemleri, mikroalg kültüründe sterilizasyon, mikroalg izolasyon teknikleri, laboaruar kosullari, mikroalg kültürü için gerekli fiziksel ve kimyasal kosullar, algal büyümenin tanimi, algal büyümeyi belirleyen parametreler ve ölçümü, besi ortami hazirlama ve besleyici elementler, Asilama, hasat, disari ortamda havuzlarda mikroalg üretimi, fotobiyoreaktör tanimi, zooplankton kültürü, kültüre alinan fitoplankton ve zooplankton türleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları G. E., Fogg ve B. Thake (1987), Algal Cultures and Phytoplankton Ecology, Printed in USA, sf:259. Cirik S., Gökpınar Ş., 2005. Plankton Bilgisi ve Kültürü, Ege Üniv. Basımevi, İZMİR. A. Richmond (2004), Handbook of Microalgal Culture, Biotechnology and Applied Phycology, Blackwell Science Ltd,sf:545.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fitoplanktonik organizmaların gereksinimi olan fiziksel ve kimyasal kültür koşullarını sayar. |
ÖÇ02 | Mikroalglerin kultüre alınma gerekçlerini açıklar, tarihçesiyle ilgili kısa bilgi verir, ilk kültüre alınan türlerin isimlerini sıralar. |
ÖÇ03 | Laboratuvar ortamında gerekli koşulları sayar, kesikli ve sürekli kültür yöntemlerini tanimlar ve açıklar. |
ÖÇ04 | Sterilizasyonu tanımlar, sterilizasyon yöntemlerini sayar ve prensiplerini açıklar, sterilizasyonda kullanılan cihazların nasıl çalıştığıni ana hatlarıyla açıklar. |
ÖÇ05 | Alg kültürlerinde büyümeyi açıklar, büyüme tanımını yapar, büyüme parametrelerini tanımlar. |
ÖÇ06 | Mikroalg izolasyon yöntemlerini sayar ve açıklar. |
ÖÇ07 | Kesikli ve Sürekli Kültürün tanımını yapar, besi ortamı hazırlar. |
ÖÇ08 | Mikroalg izolasyon tekniklerini tanımlar, agar ile katı besi yeri hazırlar, ekim yapar |
ÖÇ09 | Kültüre alınacak alg türü seçim kriterleri, yaygın olarak ültüre alınan mikroalg türleri. |
ÖÇ10 | Dışarı alg kültürü genel prensiplerini açıklar havuz ve fotobiyoreaktörü tanımlar. |
ÖÇ11 | Klorofil a analizini yapar. hücre sayar, kültürün optik yoğunluğunu ölçer, kuru madde analizi yapar. |
ÖÇ12 | Rotifer kültürünü açıklar, rotifer kültür koşullarını tanımlar. |
ÖÇ13 | Artemia kültür koşullarını ve artemia kisti açmayı açıklar. |
ÖÇ14 | Daphnia (su piresi) kültür koşullarını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Plankton kültürünün tarihçesi, mikroalglerin kültüre alinma gereksinimleri, mikroalglerin fiziksel ve kimyasal gereksinimleri. | Dersi tanır, ders notunu edinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Plankton kültürü laboratuar kosullari, Laboratuarin tanitilmasi, Isik, Sicaklik, havalandirma-karistirma, besleyici elementler ve besi ortami hazirlanmasi. | Ders notu ve laboratuar föyüne hazırlanarak gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Sterilizasyon tanimi, Sterilizasyon metodlari, besi ortami sterilizasyonu, besi ortami hazirlama. | Ders notu ve laboratuar föyüne hazırlanarak gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Alg kültürlerinde büyümenin tanimi, Algal büyümenin evreleri, büyüme parametreleri, hücre sayimi ile büyümenin ölçümü. | Ders notu ve laboratuar föyüne hazırlanarak gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mikroalg kültür yöntemleri, Kesikli ve Sürekli kültür yöntemleri, kuru madde analizi ile algal büyümenin belirlenmesi. | Ders notu ve laboratuar föyüne hazırlanarak gelirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Mikroalg izolasyon yöntemleri. Klorofil a analizi. | Ders notu, laboratuar için föy.Kuru madde hesaplanması ödevini yaparlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Yaygin olarak kültüre alinan alg türleri, fiziksel ve kimyasal gereksinimleri, mikroskopta türlerin incelenmesi. | Ders notu, laboratuar için föy. Klorofil a miktarı hesaplanması ödevini yaparlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sinav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Disari alg kültürleri, havuzlarda ve fotobiyoreaktörlerde mikroalg üretiminin genel prensipleri. | Ders notu, laboratuar için föy. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Mikroalgal ürün hasati, optik yogunluk ölçümü. | Ders notu, laboratuar için föy. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Havuz ve Fotobiyoreaktörler için besi ortami hazirlanmasi ve asilama. | Ders notu, laboratuar için föy. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Rotifer kültürü, rotiferler kültürü için gerekli kosullar. Rotiferin morfolojik yapisi. | Ders notu, laboratuar için föy. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Daphnia kültürü, Daphnia kültürü için gerekli kosullar. Daphnia´nin morfolojik yapisi. Rotifer ve Daphnia beslenmesi. | Ders notu, laboratuar için föy. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Artemia kültürü, Artemia kistlerinin açilmasi için gerekli fiziksel ve kimyasal kosullarin hazirlanmasi ve kistlerin kuluçka edilmesi. | Ders notu, laboratuar için föy. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kuluçka edilmiş Artemia ların morfolojik yapıları ve beslenmesi. | Ders notu, laboratuar için föy. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |