Genel Bilgi
Kod | RTS117 |
Ad | Radyo, Televizyon ve Sinamanın Temel Kavramları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Dürdane Merve TARLABÖLEN SOLMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Dürdane Merve TARLABÖLEN SOLMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Radyo, televizyon ve sinema yapımlarında kullanılan kavram ve tekniklerin tanıtılması.
Dersin İçeriği
Radyo, televizyon ve sinema yapımlarında kullanılan kuram, kavram ve tekniklerin tanıtımının amaçlandığı derste, ayrıca yapım türleri, evreleri ve sınırlılıkları incelenecek; yapımda çalışacak elemanlar tanıtılacak; kamera, ışık, ses, kurgu, görüntü kalitesi ve kompozisyon, mercekler, çekim ölçekleri, stüdyo ve dış çekim konuları kuramsal ve uygulamalı olarak işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Douglass, John S. (1996). The art of technique. Millerson, Gerald. (1985). Video camera techniques. Samuelson, David W. (1984). Motion picture camera techniques. Edmonds, Robert. (1982). The sight and sound of cinema and television. Zettl, Herbert. (1973). Sight, sound, motion. Douglass, John S. (1996). The art of technique. Bordwell, David. (1990). Film art an introduction. Andrew, Dudley. (1976).
Notlar
The major film theories.Zettl, Herbert. (1984). Television production handbook. Arijon, Daniel. (2005). Film dilinin grameri 1-2-3. Akdoğan, Salim. (2008). El yapımı sinema. Özalp, Leyla (2008). Bir film yapmak. Arslantepe, Mehmet. (2007). Bir film çekmek ve masaüstü filmciliğe giriş. Durmaz, Ahmet. (2004). Profesyonel televizyon yapım ve yayın teknolojileri. Durmaz, Ahmet. (2004). Dijital televizyonun temelleri. Ergül, Reha R. (2006). Sayısal Ses. Ergül, Reha R. (2001). Ses; film, televizyon ve radyo uygulamalarında.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinema ve televizyon arasındaki temel farklılıkları ve benzerlikleri açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Sinema ve televizyon arasındaki estetik, ideolojik ve teknik temel farklılıkları tanımlar. |
ÖÇ03 | Yapım türlerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Yapım sınırlılıklarını açıklar. |
ÖÇ05 | Yapım aşamalarını sıralar. |
ÖÇ06 | Sinema ve televizyon ile ilgili temel kavramları ve terminolojiyi tanımlayabilecektir. |
ÖÇ07 | Film kamerası, film malzemesi ile ilgili terminolojileri tanımlar. |
ÖÇ08 | Objektif, ışık ve ses ile ilgili temel terminolojileri tanımlar. |
ÖÇ09 | Film ve elektronik görüntüde görüntünün oluşumunu tanımlayabilecektir. |
ÖÇ10 | Filmde objektif, ışık, alan derinliği ve pozlama arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ11 | Elektronik görüntünün oluşundan tüketimine televizyon yapım zincirini tanımlar. |
ÖÇ12 | Kurgu ile görüntüler arasındaki ilişkilerin nasıl kurulacağını belirler. |
ÖÇ13 | Film ve video ile ilgili teknolojileri temel düzeyde kullanabilecektir. |
ÖÇ14 | Kamera ve aksesuarlarını temel düzeyde kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Radyo, Televizyon ve Sinema'da temel kavramlar - Yapım Türleri Yapım Aşamaları Radyo, Televizyon ve Sinema Alanında Çalışanlar Çekim Mekanları Yapım Sınırlılıkları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Lens, Gövde, Magazin Film görüntüsünün oluşumu F-stop Film formatları Aspect Ratio Film Malzemesi Film Hızıo Çıkarımsal renk sentezi Slow-Fast motion | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | VİDEO ve TELEVİZYON Kameraları Kamera türleri Zoom Lens, Işık Bölünme Bloğu (SSD), Encoder | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Televizyon Görüntüsünün Oluşumu Aspect Ratio Tarama sistemi Satır sayısı / Alan-Kare (Field-Frame) Saniyedeki kare sayısı Bant genişliği Renkli TV Prensipleri Toplamsal renk sentezi Hue saturation | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Video sinyali Aydınlık bilgisi, renk bilgisi, senkronizasyon Waveform / Vectroscope monitoring Kodlama: Composite / Component sinyal Video formatları: AVCHD, Mpeg-2, Mpeg-4 Video bant ve kayıt | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | DSLR Görüntü formatları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ses formatları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Lensler İç bükey lens, Dış bukey lens Sabit lensler Zoom lensler Netlik, Alan Derinliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | IŞIK: 5 Temel Özelliği Işık Ölçümü Alan Derinliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
11 | SES: Mikrofonlar Radyoda Ses TV'de Ses Sinemada Ses | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | RADYO Yayın Türleri Yayın Tekniği Radyoda Program Yapımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | TV YAPIM ZİNCİRİ Teknik olarak TV yapımında kullanılan araçlar ve akış TV Stüdyosu Senaryo yazımı ve Dramaturji Bütçe ve Yapım Planı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | KURGU Film Kurgu Analog Video Kurgu Sayısal Kurgu: Doğrusal Olmayan Kurgu (Non-Lineer Editing) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | YENİ MEDYA Yeni Medya Araçları Web 2.0 ve Web 3.0 Teknolojilerio Etkileşimlilik Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |