Genel Bilgi
Kod | RTS119 |
Ad | İş Sağlığı ve Güvenliği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Abdulkadir ÜRÜNVEREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Abdulkadir ÜRÜNVEREN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere, 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilişkili mevzuatta yer alan usul ve esasları öğretmek; iş sağlığı ve güvenliği kültürünü geliştirmektir. Ayrıca, özellikle radyo, televizyon ve sinema alanı kapsamında, işveren ve işçinin işyerindeki hak ve yükümlülükleri hakkında temel bilgileri öğrencilere kazandırmak amaçlanmaktadır. Bir diğer amaç ise öğrencinin, iş sağlığı ve güvenliği konusunda yasal mevzuatı takip edebilmesini ve yorumlamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
İş sağlığı ve güvenliğinin sağlanabilmesi için çalışanlara verilmesi gereken eğitimlerden genel, sağlık ve teknik konuları içermektedir. Genel konular, Türkiye ve Dünyada İSG kültürü, temel kavram ve prensipleri, ilgili mevzuatı; sağlık konuları, iş ve işyeri hijyenini, mesleki hastalıklardan korunma önlemleri, salgın hastalıklardan korunma önlemlerini; teknik konular ise radyo, televizyon ve sinema alanındaki stüdyo ve setlerde çalışan ekipler, stüdyo ve setlerde işçi sağlığı ve güvenliği açısından alınması gereken önlemler ve uyulması gereken kuralları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
İş sağlığı ve Güvenliği Kanunu, Yönetmelikler, Tüzükler.
Notlar
İnternet Kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kavram bilgisine sahip olur. |
ÖÇ02 | Mevzuat uygulamalarını bilir. |
ÖÇ03 | Radyo, televizyon ve sinema alanında kullanılan teçhizatın güvenli kullanımına ilişkin bilgiye sahip olur. |
ÖÇ04 | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili hak ve sorumluluklarını bilir. |
ÖÇ05 | İş kazalarına yönelik önlem alabilme becerisi kazanır. |
ÖÇ06 | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili eğitimsel risk faktörlerini tanımlayabilir. |
ÖÇ07 | Risk değerlendirme metotlarını uygulayabilir. |
ÖÇ08 | Fiziksel Risk etmenlerini tanımlayabilir |
ÖÇ09 | Kimyasal Risk etmenlerini tanımlayabilir |
ÖÇ10 | Biyolojik Risk etmenlerini tanımlayabilir |
ÖÇ11 | Meslek Hastalıklarından korunma yöntemlerini bilir. |
ÖÇ12 | Çalışma ortamında ortam gözetimi yapabilir. |
ÖÇ13 | Ergonomik çalışma faktörlerini tanımlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş: Türkiye de ve Dünyada İSG | Gültekin, Ömer (2019). İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş: Tanımlar, Temel Kavramlar, İlkeler | Gültekin, Ömer (2019). İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Fiziksel, Biyolojik ve Psikososyal risk etmenleri | Gültekin, Ömer (2019). İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması | Gültekin, Ömer (2019). İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Acil Durum Talimatları ve Genel Bilgiler | Gültekin, Ömer (2019). İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İş Sağlığı ve Güvenliği ile Çalışma Mevzuatı | İlgili mevzuat | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Haklar Bağlamında İş Sağlığı ve Güvenliği ile Çalışma Mevzuatı, İş kazası ve meslek Hastalığından Doğan Hukuki Sonuçlar | İlgili mevzuat | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Stüdyo ve setlerde kullanılan cihazlar ve kullanımlarında dikkat edilecek hususlar/önlemler | Setlerde İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Rehberi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İş sağlığı ve güvenliği açısından setlerin bir iş yeri olarak tanımlanması, işçi sağlığı ve güvenliği açısından setlerde ve stüdyolarda çalışan ekipler | Setlerde İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Rehberi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Stüdyo ve setlerde işçi sağlığı ve güvenliği açısından alınması gereken önlemler ve uyulması gereken kurallar | Setlerde İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Rehberi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İSG de Kimyasal Risk Etmenleri | Setlerde İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Rehberi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İSG de Fiziksel Risk Etmenleri | Setlerde İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Rehberi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İş ve işyeri hijyeni | Gültekin, Ömer (2019). İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Mesleki ve salgın hastalıklara yönelik tedbirler, önlemler ve dikkat edilecek hususlar | Türkiyede COVID19 Kısıtlamaları Altında Film Yapımlarında Güvenli Çalışma Koşulları Ve Alınması Gereken Önlemler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |