Genel Bilgi
Kod | RTS219 |
Ad | Dünya Sineması |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYDIN ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. AYDIN ÇAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kuzey Amerika Sineması, Güney Amerika Sineması, Avrupa Sineması, Post-Sovyet Ülkelerin Sineması, Ortadoğu Sineması, Kuzey Afrika Sineması, Asya Sineması-Güney Asya Sineması ve Uzakdoğu Sineması'nın güncel yönetmenlerini, filmlerini ve temalarını seçilen örneklerle yerel, ulusal ve uluslararası bağlamlarda tarihsel ve toplumsal süreçlerle birlikte irdelemek.
Dersin İçeriği
Bir kavram olarak dünya sineması, yerel, ulusal ve uluslararası sinemalar ve sinema salonları, sinemada dönemler ve akımlar, film manifestoları, film festivalleri ve etkileşimler, dünya sinemasında son dönem tartışmalar ve yeni eğilimler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Bordwell, D. (2016). Hollywood’un Film Dili. Z. Atam vd. (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Bordwell, D. ve K. Thompson. (2012). Film Sanatı. E. Yılmaz & E. S. Onat (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım. Büker, S. & Topçu, Y. G. (Ed.) (2010). Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş. B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kracauer, S. (2015). Film Teorisi – Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. Ö. Çelik (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm – Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Ryan, M. ve D. Kellner. (1997). Politik Kamera. E. Özsayar (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. S. Salman & Ç. Asatekin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Thomson, D. (2015). Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler? A. Ay (çev.), İstanbul: Alfa. Wayne, M. (2009). Politik Film: Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği. E. Yılmaz. (çev.), İstanbul: Yordam Kitap. Wayne, M. (Ed.) (2011). Sinemayı Anlamak – Marksist Perspektifler. E. Yılmaz (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.
Notlar
Andrew, D. (2013). Sinema Araştırmalarının Özü ve Gelişimi. sinecine, 4(1), 141–173. Benjamin, W. (1993). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. Pasajlar içinde (50–86). A. Cemal (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Bonitzer, P. (1974). Yakın Çekim: Sahne’nin Eki. Çağdaş Sinema, 4, 36–49. Bordwell, D. (2010). Yoğunlaştırılmış Devamlılık Kurgusu: Çağdaş Amerikan Sinemasında Görsel Üslup. Y. G. Topçu (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (137–168). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Botz-Bornstein, T. (2011). Freud’dan Sonra Rüya ve Ingmar Bergman. Filmler ve Rüyalar - Tarkovski, Bergman, Sokurov, Kubrick ve Wong Kar-wai içinde (65–89). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Branson, G. (2010). Neden Kuram? A. Gürata (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (67–97). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Casetti, F. (2011). Sinemasal Deneyim. D. Kırmızı (çev.), sinecine, 2(2), 81–93. Comolli, J. L. (1974). Teknik ve İdeoloji. Y. Barokas (çev.), Çağdaş Sinema, 1, 9–29. Elsaesser, T. (2011). Akıl Oyunu Filmleri. sinecine kolektif (çev.), sinecine, 2(1), 81–104. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Pencere ve Çerçeve Olarak Sinema. Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş içinde (29–67). B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Giriş. Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto içinde (11–28). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kleinhans, C. (2010). Marksizm ve Film. Ö Yaren (çev.), sinecine, 1(2), 109–118. Kuhn, A. (2010). Filmde ve Medyada Feminizmin Durumu. E. Atakav (çev.), sinecine, 1(1), 123–130. Mulvey, L. (2010). Görsel Haz ve Anlatı Sineması. N. Abisel (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (211–243). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Willemen, P. (2015). Üçüncü Sinema Meselesi: Notlar ve Düşünceler. sinecine, 6(1), 133–162. Zizek, S. (2004). Hitchcock Hakkında Asla Çok Şey Bilinmez. Yamuk Bakmak – Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş içinde (98–166). T. Birkan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler sinema tarihi ve sinemanın gelişimi ile ilgili süreçleri; temel dönemleri, akımları, yönetmenleri ve filmleri bilir; temel dönemlere ve akımlara göre sinema sanatını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. |
ÖÇ02 | 20. yüzyıldan bugüne dünya sinemasındaki dönüşümler, eğilimler ve temel konular hakkında bir kavrayış gösterirler; |
ÖÇ03 | Dünya sinemasının dönemler boyunca yerel, ulusal ve uluslararası bağlamda, çağdaş film çalışmaları bağlamında nasıl bir araya geldiği ve ayrıştığı konusunda bir kavrayış gösterirler; |
ÖÇ04 | Sinema ve sinemanın gelişimini ve ekonomik, politik, kültürel ve toplumsal gelişmelerle olan ilişkisini çözümlerler; |
ÖÇ05 | Öğrenciler sinema filmlerinin medya, iletişim ve kültür endüstrilerinde kullanımını tüketim, gündelik yaşam, kimlik, aidiyet, hafıza, söylem ve toplumsal cinsiyet gibi farklı kavramlarla ilişkilendirir ve çözümler. |
ÖÇ06 | Sinema filmlerinin biçim ve içerik ilişkisini kurarak bu filmleri teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler; |
ÖÇ07 | Sinema filmlerini, sanat ve estetiğin jeopolitikası açısından sorgular; |
ÖÇ08 | Sinema sanatı ile ilgili yerel, ulusal ve uluslararası gelişmelerden haberdardır; |
ÖÇ09 | Film çalışmalarının temel kavramlarının dünya sinemasına nasıl uyarlanacağının ayırdındadır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı; Ders İçeriği; Dersin İşleyişi; Ders Kapsamındaki Yükümlülükler | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Sinemanın Kısa Tarihi: Dönemler, Akımlar, Temalar, Yönetmenler ve Filmler | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | II. Dünya Savaşı Öncesi Dünya Sineması: ABD, SSCB ve Avrupa Temelli Sinema Anlayışı | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | II. Dünya savaşı Sonrası Yaşanan Dönüşümler ve Sinema - Sömürgecilik Öncesi ve Sonrası Dünya Sineması | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Avrupa Sineması I: Genel Bir Bakış | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Avrupa Sineması II: Fransız Sineması ve Fransız Sinemasında Yeni Yönelimler | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Avrupa Sineması III: Post-Sovyet Ülkelerin Sineması | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma, Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Asya/Avrasya Sineması | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Uzakdoğu Sineması | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Ortadoğu Sineması | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | İran Sineması | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Üçüncü Dünya Sineması | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
14 | Latin Amerika Sineması | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Hollywood ve Bağımsız Amerikan Sineması | Okuma, Film İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Bütünleme Sınavları | Okuma, Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |