Genel Bilgi
Kod | AIS317 |
Ad | Ses Teknikleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sinemada ses kullanımına yönelik gerekli temel bilgileri edinme ve edinilen bilgiler ışığında ses kaydı, ses tasarımı ve montajı gibi konularda yeterli donanıma kazandırmak
Dersin İçeriği
Sesin doğasını anlamak. Sesin yayılımını ve akustiği düşünerek doğru mikrofon yerleştirmeyi öğrenmek ve kayıt araçlarını kullanmak. Ses dosyalarının formatını anlamak ve kayıt öncesinde ihtiyaç ile doğru orantılı seçimler yapabilmek. Ses tasarımı, foley ve ses montajı gibi konularda genel fikir sahibi olmak
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sözen, Musatafa (2003). “Sinemada Ses Kullanımı”. Detay Yayıncılık, Ankara
Notlar
Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sesin temel kavramlarını öğrenmiş olacaklar. |
ÖÇ02 | Sesin ve duyumun doğasını anlamış olacaklar. |
ÖÇ03 | Ses kayıtları için gerekli ekipmanların kullanımı konusunda bilgi sahibi olacaklar. |
ÖÇ04 | Sinemada sesin önemini daha iyi kavramış olacaklar. |
ÖÇ05 | Ses kayıt teknolojilerine dair güncel bilgileri edinmiş olacaklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ses ve Duyum: Sesin Tanımı, Ses Dalgalarının Yayılımı, Kulak ve Duyum, Sesin Hızı, Frekans, Dalga Boyu, Ses Dalgalarının Temsili, Ses Şiddeti | Okuma: Sözen, Musatafa (2003). “Sinemada Ses Kullanımı”. Detay Yayıncılık, Ankara (s.1-36) Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul (s.23- 49). İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Akustik: Akustiğin Tanımı ve Niteliği, Ses Dalgalarının Kırılması, Ses Dalgalarının Yansıması, Akustik Ortam, Yankı, Ses Dalgalarının Yutulması, Sesin Perdelenmesi | Okuma: Sözen, Musatafa (2003). “Sinemada Ses Kullanımı”. Detay Yayıncılık, Ankara (s.41-64) Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul (s.91- 94) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ses Kaydının Temel Kavramları: Ses Dağıtım Sistemleri, Sesin Kaydedilmesi, Sesin Üç Boyutu | Okuma: Sözen, Musatafa (2003). “Sinemada Ses Kullanımı”. Detay Yayıncılık, Ankara (s.66-72) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sinyal Kablo ve Konnektörler: Sinyal Seviyesi, Dengeli ve Dengesiz Sinyal, Konnektörler, Kablolar | Okuma: Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul (s.51- 69) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Mikrofonlar: Mikrofonların Çalışma Prensipleri, Dinamik, Ribbon, Condenser, Electret Condencer | Okuma: Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul (s.121- 129) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Mikrofonların Özellikleri: Directionally, Omnidirectional, Unidirectional, Bidirectional | Okuma: Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul (s.121- 129) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Analog Ses ve Dijital Ses: Dijital Ses Teknolojisi, Digitizing, Bit Depth ve Quantization | Okuma: Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul (s.104- 118) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Dijital Ses Teknolojisi: Dijital Ses Dosyası Formatları: PCM, AIFF, WAVE, Sound Designer, MP3, AAC, Apple Lossless, FLAC. Dijital Ses Aktarım Protokolleri: USB, Firewire, Thunderbolt | Okuma: Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul (s.104- 118) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Sinemada Ses Kayıt Teknikleri: Ses Kayıt Cihazları, Film Endüstrisinde Kullanılan Mikrofonlar ve Mikrofonlama Yöntemleri, Kayıt Yöntemleri | İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Editing :Sinyal İşlemcilerin Mantığını Anlamak: Ton ve Frekans (EQ, Filreler), Dinamik Alan: Kompressör, Limiter, De- Esser, Expander, Gate | Okuma: Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul (s.185- 222) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Görüntü İçin Ses Post-Prodükyonu: Transfer, Voice-Over, Ses Efektleri | Okuma: Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul (s.357- 376) İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ses Efektleri, Ses Efektleri Terminolojisi, Efekt Kütüphaneleri, Ses Stok Siteleri, Film Müziği Yapmak/Yaptırmak, Foley | Okuma: Önen, Ufuk (2019). “Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri”. Çitlembik Yayınları, İstanbul (s.357- 376 İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Foley Denemesi-1 | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
15 | Foley Denemesi-2 | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |