Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
| EBELİK PR. | |
| Kod | EBL205 |
| Ad | Patoloji |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 2 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUĞBA TOYRAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TUĞBA TOYRAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencinin, hastalıkların nedenlerini, hastalıkların oluş biçimini, hastalık sonucunda organ ve dokularda görülen fonksiyon bozuklukları ve oluşan lezyonları öğrenmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Patolojiye giriş / Hücre zedelenmesi / Doku onarımı ve rejenerasyon / Hücre içi madde birikimleri ve kalsifikasyon / Neoplazi / Viral hepatitler / İmmün sistem / İmmün sistem bozuklukları / Vitamin ve mineraller / Beslenme bozuklukları / Çevresel hastalıklar / Nekroz ve apoptoz / İnflamasyon / Sıvı elektrolit bozuklukları
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Robbins Temel Patoloji. Ed: Vinay Kumar, Abul Abbas, Jon Aster. 10. baskı. Elsevier ,2017.
Notlar
Hızlandırılmış Kurs Patolojisi. Ed: Olivia Mckinney, Isabel Woodman. 5. Baskı. Mosby, 2019.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Hücre ve doku zedelenme mekanizmalarını tanımlar. |
| ÖÇ02 | Hücresel adaptasyonu açıklar. |
| ÖÇ03 | Enflamasyon belirti ve bulgularını tanımlar. |
| ÖÇ04 | Yara iyileşme sürecini açıklar. |
| ÖÇ05 | Neoplazi tanımını ve nedenlerini tanımlar. |
| ÖÇ06 | İmmün sistem görevlerini ve bozukluklarını tanımlar. |
| ÖÇ07 | Ödem ve hemostaz bozukluklarını, nedenleri ve bulgularını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | 3 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 2 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 3 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 5 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Patolojye Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 2 | Patoloji Laboratuarına gelen Örneklerin Değerlendirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 3 | Neoplazi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 4 | Hücre içi madde birikimleri ve kalsifikasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 5 | Hücre Zedelenmesi, Ölümü ve Fonksiyonel Değişiklikler.Hücre Zedelenmesinin Nedenleri: Fiziksel, Kimyasal, Biyolojik Etkenler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 6 | Hücre Büyümesi ve Farklılaşması. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 7 | Immün sistem ve bozuklukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Nekroz: Tanımı ve Türleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 10 | Doku onarımı ve Rejenerasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 11 | İltihap : Tanımı,Nedenleri ve Türleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 12 | Vitamin ve mineraller | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 13 | Beslenme bozuklukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 14 | Ödem ve Hemostasis | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 15 | Viral hepatitler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 2. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
| AKTS | 2 AKTS | ||