Genel Bilgi
Kod | EBS219 |
Ad | Aile Planlaması |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ayşe YİĞİT SÖNMEZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrenciler, Ana ve Çocuk sağlığını yükseltmek amacıyla, aile planlaması konusunda temel olacak teorik açıdan bilgi sahibi olabileceklerdir.
Dersin İçeriği
Aile planlamasına giriş, aile planlamasının yararları, kadın üreme organlarının anatomisi ve fizyolojisi, erkek üreme organlarının anatomisi ve fizyolojisi, gebelik oluşumu, Türkiyede aile planlamasının durumu, Dünyada aile planlamasının durumu, Türkiyede aile planlamasına ilişkin yasal düzenlemeler, Dünyada aile planlamasına ilişkin yasal düzenlemeler, aile planlaması yöntemleri ve danışmalık ilkeleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
1. Doğurganlığın Düzenlenmesi, Editörler Ayşe ÇAL, Zeynep ÖLÇER, Vize Yayıncılık, 2021 2. Doğurganlığın Düzenlenmesi, Editör Meltem Demirgöz BAL, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021
Notlar
https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aile planlamasının tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Aile planlamasının yararlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Kadın üreme organlarının anatomi ve fizyolojisini açıklar. |
ÖÇ04 | Erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisini açıklar. |
ÖÇ05 | Türkiye'de aile planlamasının durumunu açıklar. |
ÖÇ06 | Dünya'da aile planlamasının durumunu açıklar. |
ÖÇ07 | Türkiye'de aile planlamasına ilişkin yasal düzenlemeleri özetler. |
ÖÇ08 | Dünyada aile planlamasına ilişkin yasal düzenlemeleri özetler. |
ÖÇ09 | Aile planlaması yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ10 | Aile planlaması yöntemlerini etki mekanizmalarına göre kıyaslar. |
ÖÇ11 | Aile planlaması danışmanlığının genel ilkelerini özetler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Üreme sağlığı ve aile planlamasına giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Aile planlamasının yararları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kadın üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi, gebeliğin oluşumu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Dünya'da ve Türkiye'de aile planlamasının durumunu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Dünyada'da ve Türkiye’de aile planlaması ile ilgili yasal düzenlemeler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Doğal Aile Planlaması Yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Geleneksel aile planlaması yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
10 | Hormonal kontraseptifler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Acil kontrasepsiyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Bariyer yöntemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Rahim İçi Araç | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Cerrahi sterilizasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Aile planlaması danışmanlığı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |