Genel Bilgi
Kod | EBS220 |
Ad | Emzirme ve Danışmanlık |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin anne sütü ile beslenmenin önemini kavrayarak emzirme konusunda danışmanlık ve destek becerilerini geliştirmesidir.
Dersin İçeriği
Anne sütünün önemi, danışmanlık ve iletişim, etkin ve doğru emzirme, emzirme güçlükleri.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Turfan, EÇ, Akçiçek, E, Ekşioğlu, AB. Anne Sütü ve Emzirme. Vize Yayıncılık, 2018.
Notlar
Onat, G. Farkındalıkla Emzirme Süt Arttırma ve Doğum. Akademisyen Kitabevi, 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anne sütü ile beslenmenin önemini açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Laktasyon mekanizmasını açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Etkin ve başarılı emzirmeyi açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Etkin dinleme becerilerini kullanarak danışmanlık yapabilir. |
ÖÇ05 | Emzirme güçlüğü yaşayan kadınlara destek ve danışmanlık yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Memelerin anatomik ve fizyolojik yapısı | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
2 | Emzirmenin fizyolojisi | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
3 | Anne sütü ve önemi | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
4 | Emzirme tekniği ve pozisyonları | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Anne sütü sağma ve saklama koşulları | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
6 | Emzirme yeterliliği ve destek sistemleri | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | Meme ve emzirme sorunları | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Emmeyi red / Meme reddi | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
10 | Anne sütünü arttırma ve emzirmenin yeniden başlatılması | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
11 | Laktasyonda döneminde beslenme | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
12 | Ten tene temas | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | Sirkadiyen emzirme | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
14 | Hipnoemzirme | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | İletişim ve Danışmanlık | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |