Genel Bilgi
Kod | RTS316 |
Ad | Habercilik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ONUR DURSUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ONUR DURSUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, habercilik kavramını bütün yönleriyle aktarıp, öğrencinin alanına dair yeterli altyapıyı kazanmasını sağlamaktır. Bu çerçevede, haber aktarım aracı olarak kullanılan kitle iletişim araçları ve bu araçların kullanımını düzenleyen yasalara değinilmektedir. Derste ayrıca basın özgürlüğü ya da bu özgürlüğün kullanımını kısıtlayacak durumlar da anlatılmakta, böylece öğrencinin meslek etiğine uygun davranmasını sağlayacak bilincin oluşturulması sağlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders, bütün yönleriyle haberciliği ele almaktadır. Bu kapsamda temel hak ve özgürlükler gözetilerek, iletişim, Türkiye'de haberleşmenin ve haberleşme özgürlüğünün gelişimi gibi konular anlatılmaktadır. Bunun yanı sıra ders, basının gelişimi, basın organizasyonlarının yapısı, idaresi ile cezai sorumluluklarını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haber Toplama Teknikleri (Anadolu Üniversitesi Yayınları)
Notlar
Haber Yazma Teknikleri (Anadolu Üniversitesi Yayınları)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Habere ve haberciliğe dair bütün kavramları öğrenir... |
ÖÇ02 | Kişisel hak ve özgürlüklerin neler olduğunu öğrenir ve haber yaparken bu sınırları bilerek hareket eder. |
ÖÇ03 | Türkiye'de haberleşme kavramının nasıl ortaya çıktığını bilir ve haberleşme tarihine hakim olur. |
ÖÇ04 | Basın özgürlüğü kavramını, bu alandaki yasaları bilerek değerlendirir. |
ÖÇ05 | Basın organizasyonlarının yapısını öğrenir ve haber hazırlarken bu organizasyonların yasal sorumluluklarını bilerek hareket eder. |
ÖÇ06 | Basın özgürlüğü kavramının dünyada nasıl geliştiğini bilir ve bu özgürlüğün gelişmesine katkı sağlayan yasal metinleri öğrenir. |
ÖÇ07 | Haberlerin içeriğinin yasalara aykırı olması durumunda, cezai müeyyidelerin neler olduğunu bilir. Haberciliğe temel yasalar çerçevesinde yaklaşır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse dair temel bilgiler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Haber ve habercilik kavramları | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Basın ve habercilik kavramlarının gelişmesini sağlayan temel dayanaklar | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Basın ve haber alma özgürlüğü ve habercilikte etik | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Basın özgürlüğünün gelişmesini sağlayan temel kuramlar | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Osmanlı Devleti'nde basın ve haber | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Cumhuriyet döneminde basın ve haber | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders uygulamalarını inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
9 | Haber, söyleşi ve röportaj | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Köşe yazısı/yazarlığı | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Habercilikte uzmanlaşma | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Haberciliğin temel sorunları | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yeni medya ve habercilik | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ulusal ve uluslararası basın meslek ilkeleri ve çalışma koşulları | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Haber medyasında ayrımcılık | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders uygulamalarını inceleme | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders uygulamalarını inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |