AIS427 Sinemada Akımlar ve Yönetmenler

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS427
Ad Sinemada Akımlar ve Yönetmenler
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU


Dersin Amacı

Bu derste sinema tarihine yön veren, yeni keşiflere ve yaklaşımlara yol açan sinema akımlarının sanatsal, kültürel, tarihi ve eleştirel bakış açılarıyla incelenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste sinema akımları ve yönetmenler kendi içlerinde ve karşılaştırmalı olarak ele alınacak, tematik ve kavramsal yaklaşımlar aracılığıyla akımların sinema tarihine olan etkileri bütüncül bir bakış açısıyla incelenecektir. Ders için seçilen akımlar; belirli bir dönem içerisinde üretilmiş olup üslup ve biçimsel açıdan benzer özellikleri filmler ile film yapımı ve üretim özellikleri açısından ortak varsayım ve tavırlarla hareket eden yönetmenler göz önüne alınarak belirlenmiştir. Bu ders; film endüstrisinin durumu, akımların sosyo-ekonomik bağlamı, yönetmenlerin veya yapımcıların benimsediği sanatsal teoriler ve ilgili teknolojik gelişmeler gibi farklı başlangıç noktalarını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Esin Coşkun Dünya Sinemasında Akımlar (Phoenix) Linda Badley, R. Barton Palmer, Steven Jay Schneider Dünya Sinemasında Akımlar (Doruk) James Clarke Sinema Akımları: Sinema Dünyasını Değiştiren Filmler (Kalkedon) Esra Biryıldız Sinemada Akımlar (Beta) James Monaco Bir Film Nasıl Okunur (Oğlak) Kristin Thompson David Bordwell Film History: An Introduction (McGraw-Hill) Ahu Antmen 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (Sel) Abdullah Ayaydın Çağdaş Sanat Akımları (Nobel)

Notlar

Dönem başlangıcında izleme listesi paylaşılacak, dönem içerisinde görsel-işitsel kaynaklar sağlanacaktır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Derste anlatılan film akımlarını ve yönetmenlik tarzlarını tanımlar.
ÖÇ02 Coğrafi, kültürel ve estetik açıdan birbirinden farklı özellikler gösteren sinema akımlarını birleştirir.
ÖÇ03 Farklı özelliklere sahip sinemasal yaklaşımları çözümler.
ÖÇ04 Sinema akımları ile bu akımların içinden doğduğu toplumsal olayları ilişkilendirir.
ÖÇ05 Filmler ile küresel görsel-işitsel kültürü anlar.
ÖÇ06 Modern sanat akımları ile bir sanat dalı olarak sinema akımlarını karşılaştırır ve sentezler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Akım kavramı ve modern sanatta akımlar Antmen, Ahu (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, s. 11-21. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sinemada akımların ortaya çıkışı ve ilk akım: İtalyan fütürizmi (1916-1919) Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, s.36-44. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
3 Birinci Dünya Savaşı ve Hitler arasında: Alman dışavurumculuğu Biryıldız, Esra (2016). Sinemada Akımlar, s. 17-57. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 Sovyetlerde Akımlar, Montaj Sineması ve Toplumsal Gerçekçilik Clarke, James (2012). Sinema Akımları, s. 145-154 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
5 Fransada ilk akımlar, Fransız Avangart Sineması ve Şiirsel gerçekçilik Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, s. 132-152. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
6 İtalyan Yeni Gerçekçiliği Clarke, James (2012). “Sinema Akımları”, 25-59. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
7 Fransız Yeni Dalgası Bondanella, Peter ve Neupert, Richard (2016). “Dünya Sinemasında Akımlar”, 61-117. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İngiliz Belgesel Okulu ve Akımlar, İngiliz Yeni Dalgası ve Özgür Sinema Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, s. 236-250. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
10 Üçüncü Sinema Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, s. 271-285. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
11 Çek Yeni Dalgası Badley, Linda (2016). “Çek Yeni Dalgası”, Dünya Sinemasında Akımlar, 67-80. Teksoy, Rekin (2005). “Sinema Tarihi-I” Oğlak Yayınları, 437-444. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
12 Yeni Alman Sineması Clarke, James (2012). Sinema Akımları, s. 165-172. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Yeni Amerikan Sineması Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, s. 250-271. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
14 Devrimden önce ve sonra, Yeni İran sineması Mottahedeh, Negar (2016). Yeni İran Sineması, Dünya Sinemasında Akımlar, s. 269-287. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
15 Dogma 95 Badley, Linda (2016). Danimarka Dogması, Dünya Sinemasında Akımlar, s. 137-159. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS