Genel Bilgi
Kod | AIS442 |
Ad | Film Çözümleme |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temelde öğrencilere bir filmin sinematografik, anlatısal, yapısalcı, auteurcu, tarihsel, göstergebilimsel, psikanalitik, sosyolojik, felsefi, ideolojik, feminist, türsel, dramaturjik yaklaşımları aracılığı ile nasıl analiz edileceğini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste film çözümlemesi kavramı ve film çözümleme teknikleri öğrenciye benimsetilir. Farklı yöntemler yoluyla filmlerin eleştirel çözümlemeleri yapılır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi. İstanbul: Ayrıntı. Özden, Zafer (2014). Film Eleştirisi. Ankara: İmge. Ryan, Michael (2013). Eleştiriye Giriş. Ankara: De Ki. Abisel, Nilgün vd. (2005). Çok Tuhaf Çok Tanıdık: Vesikalı Yarim Üzerine. İstanbul: Metis.
Notlar
Adanır, Oğuz (2004). “Sinema ve İdeoloji İlişkileri Üzerine Bir Tartışma,” SineMasal Bahar, 10: 36-37. Büker, Seçil (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest. Ryan, Michael, Kellner, Douglas (2016). Politik Kamera (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı. Ryan, Michael, Lenos, Melisa (2012). Film Çözümlemesine Giriş: Anlatı Sinemasında Teknik ve Anlam (Çev. E. S. Onat). Ankara: De Ki.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Film tanıtımı, kuramsal ve eleştirel yazın alanlarında içerik üretir. |
ÖÇ02 | Film yapımını ve film metinlerini etkileyen kültürel, tarihsel, endüstriyel ve kurumsal etmenleri ekonomik, politik ve toplumsal dinamiklerle ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | Sinemada kullanılan teknik ve anlatısal kelime dağarcığını ve terminolojiyi kullanır. |
ÖÇ04 | Yaratıcı bir metin olarak filmin tematik, içerik ve biçimsel yapılarını çözümler. |
ÖÇ05 | Filmin izleyicide yarattığı etkiyi ve sebeplerini izah eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Film Çözümlemesine Giriş, Tarihsel Gelişimi ve Çözümleyicinin Konumu | Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 17-58. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 17-40. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Film Biçemi ve Çözümleme Örnekleri | Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 177-193. Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 27-39. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 40-51. Gökçek, Umut, Sinemanın Biçemsel Ögeleri, sf. 28-77. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Anlatıyı ve Söylemi Çözümlemek: Tristram Shandy, Memento | Chatman, Seymour Öykü ve Söylem Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı. Yaren, Özgür. Sinemada Anlatı Kuramı (Sinema Kuramları 2, sf. 167-193. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
4 | Tarihsel Çözümleme: Museo, Neruda, Transit | Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 63-65. Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 51-65. Bakır, Burak. Sinemada Gerçekçilik ve Tarih Bilinci, sf. 87-97. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Auteur Sineması ve Çözümlenmesi: Lucrecia Martel filmleri | Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 39-49. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 108-113, 113-117. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 126-137. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
6 | Göstergebilimsel Çözümleme: The Witch, mother! | Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 65-75. Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 61-73. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 137-153. Andrew, Dudley ( ). Büyük Film Kuramları, sf. 319-351. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Sosyolojik Çözümleme: Midsommar, Corpus Christi, A Girl Walks Home Alone At Night | Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 54-59. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 153-165. Diken, Bülent & Laustsen, Carsten (2010). Filmlerle Sosyoloji, sf. 21-59. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | İdeolojik Çözümleme: Hail Caesar!, Whiplash, Sarmaşık | Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 83-103. Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 49-61. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 59-63. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 165-179. Yılmaz, Ertan (2013). Sinema ve İdeoloji İlişkileri Üzerine, 63-87 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Psikanalitik Çözümleme: Gravity, Enemy, Force Majeure | Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 65-83. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 75-86. Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 73-85. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 179-191. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Bilişsel Çözümleme: I’m Thinking of Ending Things, You Were Never Really Here | Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 161-176. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 86-89. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Feminist Çözümleme: Handmaiden, Alanis | Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 117-143. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 89-102. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 191-211. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Queer Sineması ve Çözümleme: Titane, Tomboy | Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 117-143. Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 97-109. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Türsel Çözümleme: Personal Shopper, A Ghost Story, Get Out | Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 102-108. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 211-295. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Öğrenci Sunumları | Ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |