EBL431 Ruh Sağlığı

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL431
Ad Ruh Sağlığı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin; insanı ve insanı etkileyen içsel ve dışsal faktörleri, insan davranışlarını, davranışların olağan örüntülerini ve normalden sapma durumlarını, ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruhsal bozuklukları iyileştirme ve rehabilitasyon sürecini, gebelik ve doğum sonrası dönemde kadında görülebilecek ruhsal bozuklukları tanıyabilmesi ve gerekli yönlendirmeleri yapabilmesi, ruhsal açıdan sağlıklı bir gebelik ve lohusalık için gerekli girişimleri planlayabilmesi, olumlu anne-bebek ilişkisinin gelişmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Biyo-psiko-sosyal boyutlarıyla insan ve davranışları, ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler, kültür ve psikiyatri, davranışın psikodinamik temelleri, benliğin savunma düzenekleri, psikiyatri hastalıklarında genel belirtiler, ruhsal hastalıkların sınıflandırılması, kişilik gelişimi, insan gelişiminin sekiz evresi ve ruhsal sorunlar, ruhsal hastalıklar ve ebelik yaklaşımı, stres ve stres yönetimi, biyolojik ve farmakolojik tedaviler, dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığı hizmetleri, psikiyatride rehabilitasyon, psikiyatride yasal yönler, hasta hakları ve etik konular kriz ve krize müdahale, lohusalık döneminde görülen ruhsal bozukluklar, kadın ruh sağlığını etkileyen faktörler, gebelikte ruh sağlığı, doğum esnasında ruh sağlığı ve ebelik yaklaşımları

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Kum N. (1996) Psikiyatri Hemşireliği Klinik El Kitabı. Vehbi Koç Yayınları: 13, İstanbul Öztürk O. Uluşahin A. (2008) Ruh sağlığı ve Bozuklukları I. 11. basım. Tuna Matbaacılık, Ankara.

Notlar

Ders Notu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlıklı ve ruh sağlığı bozuk olan birey ve gruplarla terapötik iletişim ilke ve tekniklerini uygular
ÖÇ02 Dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesini analiz eder.
ÖÇ03 Kadın ruh sağlığını etkileyen faktörleri tanımlar
ÖÇ04 Gebelikte ruh sağlığı ve ruhsal problemleri değerlendirir.
ÖÇ05 Doğum esnasında ruh sağlığı yönünden bireyi değerlendirir ve ebelik yaklaşımlarını yürütür.
ÖÇ06 Doğum sonrası dönemde görülen ruhsal problemleri tanımlar ve ebelik yaklaşımlarını yürütür.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ruh Sağlığı ve Hastalıkları'nın Tarihsel Gelişimi Tanışma, derse giriş Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Kişilik Gelişimi ve Dönemleri Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Sosyo-Kültürel Yapının Ruhsal Yapıya Etkisi Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Stres ve Stresle Başetme Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Kayıp (Yas). Kriz ve Krize Müdahale Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 İntrauterin ve Yenidoğan Ruhsal Gelişimi Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Bebekte Beslenme ve Yeme Bozuklukları Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Kadında Anksiyete, Şizofrenik ve Duygulanım Bozukluklar ve Yaklaşım Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Gebelik Öncesi ve Gebelikte Ortaya Çıkan Ruhsal Bozukluklar Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Doğum ve Lohusalık Dönemlerinde Ortaya Çıkan Ruhsal Bozukluklar Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Gebelik ve Sonrası Madde Bağımlılığı Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Vaka tartışması Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Kadında Zihinsel Engellilik ve Cinsel Yaşam Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Psikiyatride Yasal Konular Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS