Genel Bilgi
Kod | TYM129 |
Ad | Oyun İnceleme I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Fatma TUĞCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dramaturginin temel kavramları bağlamında Antik Yunan tragedya ve komedyalarından seçilen oyunların incelenmesi yoluyla oyun yazarlığının başlangıcını ve ilk dönem gelişim sürecini öğrenilmesi.
Dersin İçeriği
Dramaturginin temel kavramları bağlamında Antik Yunan ve Roma dönemi tragedya ve komedyaları.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Lajos Egri - Piyes Yazma Sanatı
Notlar
Derste incelenecek oyunların metinleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dramaturginin temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Oyun incelemenin temel yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Antik Yunanda başlayan oyun yazarlığı ve tragedyanın Aiskhylos, Sophokles, Euripidesin elinde geçirdiği değişim ve gelişim çizgisini açıklayabilir; bu yazarları ve onların yazarlık anlayışını kavrar. |
ÖÇ04 | Antik Yunan Eski Komedyasının ve onun ilk önemli temsilcisi olan Aristophanesin yazarlık anlayışını açıklar. |
ÖÇ05 | Tragedya ve komedya türlerini konu, kişi, üslup, amaç, yöntem ve her açıdan karşılaştırarak ayrımlarının neler olduğunu açıklar. |
ÖÇ06 | İncelenen oyun ve oyun yazarlarının tiyatro tarihi içerisindeki yer ve önemini açıklar. |
ÖÇ07 | İncelenen oyun ve yazarların kendi dönemlerinde var olan tiyatro düşüncesi ile ne denli uyuşup uyuşmadığını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Oyun İncelemeye Giriş: Dram sanatının alanı nedir? Dramın yapısı nasıldır? Tiyatro ve diğer sanat disiplinleri arasındaki benzer ve ayrışan noktalar nelerdir? Tiyatro türleri nelerdir? (Tragedya, Komedya, Fars, Melodram) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Bir dramatik eserin (oyunun) temel unsurları nelerdir: Öz, Biçim, Olay Dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tez-tema-ana fikir),Tür, Üslup, Çatışma ve Çatışan Unsurlar, Serim, Düğüm, Doruk Çözüm, Pathos, Trajik hata (Hamartia), Baht dönüşü (Peripeteia), Tanıma (anagnorisis) nedir? | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Aiskhylos’un Agamemnon adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (1) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Aiskhylos’un Agamemnon adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi.(2) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Aiskhylos’un Adak Taşıyanlar adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. Examination of Aiskhylos´ play called "Adak Taşıyanlar". (1) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
6 | "Aiskhylos’un Adak Taşıyanlar adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi." Examination of Aiskhylos´ play called "Adak Taşıyanlar". (2) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Aiskhylos’un Eumenidler adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Aiskhylos’un Eumenidler adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
9 | Ara sınav | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
10 | "Sophokles’in Kral Oidipus adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi." (1) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Sophokles’in Kral Oidipus adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (2) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Sophokles’in Antigone adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Sophokles’in Elektra adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Ara Sınav | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar (Aiskhylos) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Dönem analizi ve genel tekrar (Sophokles) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
17 | Euripides’in Medeia adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (1) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
18 | Euripides’in Medeia adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (2) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
19 | Euripides’in Bakhalar adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (1) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
20 | Euripides’in Bakhalar adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (2) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
21 | Euripides’in Iphigenia Auriste adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (1) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
22 | Euripides’in Iphigenia Auriste adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. (2) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
23 | Ara sınav | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
24 | Aristophanes’in Lysistrata adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
25 | Aristophanes’in Kurbağalar adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
26 | Plautus´un Çömlek adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
27 | Terentius’un Andros Güzeli adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
28 | Seneca´nın Pheidra adlı oyununun incelenmesi. Oyunun ders içerisinde birlikte okunması yoluyla öz ve biçim açısından incelenip değerlendirilmesi; Tür, Olay dizisi, Öykü, Karakter, Düşünce (tema), Çatışan unsurlar vb. unsurlar açısından çözümlenmesi ve yazıldığı dönemin özellikleri ile karşılaştırılması yoluyla tiyatro tarihi içindeki yer ve öneminin belirlenmesi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
29 | Ara Sınav. | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
30 | Dönem analizi ve genel tekrar | Kaynak Okuma, | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
31 | Final sınavı hazırlık çalışmaları | Kaynak Okuma, | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
32 | Final | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 2 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |