TDE777 Edebiyat ve Sanat Eğitiminde Drama I

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE777
Ad Edebiyat ve Sanat Eğitiminde Drama I
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; edebiyat ve sanat öğretiminde yazınsal metinler, olaylar, durumlar ve kişilerin canlandırılmasıyla öğrencilerin farklı kimliklere bürünerek yaşantı zenginliği kazanmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste; tiyatro ve drama kuramları ve tarihi, tiyatronun bileşenleri ve tiyatro pedagojisi, ses ve vücut eğitimi, dramanın aşamaları, dramada ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, dramada kullanılan teknikler ve yaklaşımlar, dramanın sanat ve edebiyat eğitiminde bir amaç yani bir ders ve bir araç yani bir yöntem olarak kullanılması, dramanın Türkiyede ve dünyada gelişimi, öncüleri ve yaklaşımları anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Adıgüzel, Ö. (2017). Eğitimde yaratıcı drama. (10. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayınları

Notlar

Adıgüzel, H. (2007). Dramada temel kavramlar. (Ed. Ali Öztürk). İlköğretimde drama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1-18. Adıgüzel, H. Ö. (2007). Dramada amaç ve özellikler. (Ed. Ali Öztürk). İlköğretimde drama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 19-32. Kara, Ö. T. (2000). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. Kara, Ö. T. (2010a). Dramanın ilk uygulayıcıları: Türk Şamanları. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 5(2), 1180-1191. Kara, Ö. T. (2010b). Dramayla öykü oluşturma yönteminin ilköğretim ikinci kademe Türkçe öğretimine etkisi. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya Kara, Ö. T. (2014). Drama lideri olarak Türkçe öğretmeni. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 339-360.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tiyatro ve dramanın tarihsel gelişimini anlatır
ÖÇ02 Tiyatro ve dramanın temel kavramlarını açıklar.
ÖÇ03 Dramanın tekniklerini açıklar ve uygular.
ÖÇ04 Doğaçlama çalışmalarını uygular.
ÖÇ05 Rol oynama tekniklerini uygular.
ÖÇ06 Sanat ve edebiyat eğitiminde drama uygulamalarını yapar.
ÖÇ07 Sanat ve edebiyat eğitiminde drama uygulamalarını analiz eder.
ÖÇ08 Kısa oyunları sahneler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 1
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Drama, Tiyatro, İlişkili Kavramlar ile Edebiyat ve Sanattaki Yeri, Önemi Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dramanın ve Tiyatronun Belirgin Özellikleri, Amaçları, Temel Ögeleri, İlkeleri Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Tiyatro Kuramları ve Tarihi Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Dramanın Aşamaları I Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama
5 Dramanın Aşamaları II Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama
6 Dramada Kullanılan Teknikler I Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Dramada Kullanılan Teknikler II Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Sınava Hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Tiyatro, Oyun ve Drama İlişkisi Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Dramanın Bir Amaç Olarak Kullanımına İlişkin Örnek Çalışmalar I Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
11 Dramanın Bir Amaç Olarak Kullanımına İlişkin Örnek Çalışmalar II Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
12 Dramanın İlk Öncüleri ve Yaklaşımlar Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Türkiye'de ve Dünyada Dramanın Gelişimini ve Bugünkü Durumu Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Drama ve Sanat ile Edebiyat İlişkisi Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Dersin Genel Değerlendirmesi Araştırma- Materyal geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Pekiştirme - Gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 26 26
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.06.2023 10:06