TDE701 Eski Türk Edebiyatının Kaynakları I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE701
Ad Eski Türk Edebiyatının Kaynakları I
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılabilecek temel başvuru eserlerinin tanıtımıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste eski Türk edebiyatı alanına ait başvuru kaynakları işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988. Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002. Haluk İpekten, Mustafa İsen, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Aysun Eyduran, Şair Tezkireleri, Grafiker Yay. Ank.2002. Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999. Süleyman Mollaibrahimoğlu, Yazma Eserler Terminolojisi, Ensar Neşriyat, İst. 2007. Günay Kut, Yazmalar Arasında, Simurg Yayınları, İst. 2005. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007. Abdülkerim Abdülkadiroğlu, Edebiyatta Metodoloji Açısından Elyazmaları ve Nadir Eserler Üzerine Notlar Kültürümüzden Esintiler, Ank. 1997, s.527-556.

Notlar

Cemal Bayak, Divan Şiiri Üzerindeki Akademik Çalışmalar ve Bir Divan İnceleme Metodu Önerisi, Journal of Turkısh Studies, Günay Kut Armağanı, C.27/I, Harvard 2003, s.179-202. Günay Kut, Metin Tesbitinde Birinci Aşama: Vezin ve Anlam, İlmi Araştırmalar, S.8, İstanbul 1999, s.189-198. İsmail E. Erünsal, Osmanlı Vakıf Kütüphanelerinde Yapılan Kataloglama Çalışmaları ve Kataloglar, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002. s.238- İsmail Güleş, Devr-i Hamidi Katalogları, Müteferrika Güz 1995, S.7, s.173-180. İsmail Ünver, Arap Harfli Türkçe Metinlerin Çevirisinde Karşılaşılan Yanlışlar, Türk Dili Dergisi, S.483, Mart 1992, s.789-798. İsmail Ünver, Eski Türk Edebiyatıyla İlgili Sorunlarımız, Türk Dili Dergisi, S.500, Ağustos 1993, s.118-126. İsmail Ünver, Çeviriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler, Türkoloji Dergisi, C.XI, S.1, Ank. 1993, s.51-89.Jacques Barzun, Henry F. Graff, Modern Araştırmacı, Çev. Fatoş Dilber, TÜBİTAK Yay. Ank. 1997. Kebikeç Dergisi Sözlük Özel Sayısı, 1998, S.6. Namık Açıkgöz, Cumhuriyet Döneminde Klasik Türk Edebiyatı Çalışmaları, Cumhuriyetin 75. Yılı Münasebetiyle Cumhuriyet Döneminde Dil ve Edebiyat Paneli, (26 Ekim 1998) Van 100. Yıl Üniversitesi, Kubbealtı Neşriyat, İst. 2001, s.17-34. Ömer Faruk Akün, Divan Edebiyatı mad. TDV İA., C.9, İst. 1995, s. 389-427. Robert A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, Çev. Gülay Aşkar Altay, TÜBİTAK Yay. Ank.1997. Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, C.I-II-III, AKM. Başkanlığı Yay. Ank. 2001.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
ÖÇ02 Dipnot göstermeyi, kaynakça hazırlamayı, seminer plânı ve tez plânı hazırlamayı bu planlarda bulunması gereken özellikleri kavrar.
ÖÇ03 Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılacak kaynak eserleri tanır.
ÖÇ04 Eski Türk Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılacak sözlükleri, özelliklerini ve kullanım şekillerini öğrenir.
ÖÇ05 Geçmişten günümüze Eski Türk Edebiyatı alanını ilgilendiren belli başlı edebiyat tarihlerini tanır.
ÖÇ06 Tezkirelerin tarihî gelişimini ve edebiyat tarihi açısından önemini yorumlar.
ÖÇ07 Süreli yayınları tanır.
ÖÇ08 Bilimsel çalışmalarda bibliyografyaların yeri ve önemini değerlendirir.
ÖÇ09 El Yazması eserleri tanıma ve el yazması eserlerin özelliklerini, yazma eserlerle ilgili terimleri, yazma eser araştırmacısının dikkat etmesi gereken kurallarını tanır.
ÖÇ10 El yazması eser bulunduran belli başlı kütüphaneleri tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri, konu seçme, malzeme bulma, kaynak bulma, okuma ve not alma, fiş çıkarma, yazmaya başlama. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
2 Dipnot gösterme, kaynakça hazırlama, seminer plânı ve tez plânı hazırlama bu planlarda bulunması gereken özellikler, tez yazım kılavuzunun incelenmesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılacak kaynak eserler ve bunların tanıtımı. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
4 Temel başvuru eserlerinden Ansiklopediler ve bunların Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalarda yararlanılabilecek olanları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
5 Eski Türk Edebiyatı alanındaki çalışmalarda kullanılacak sözlükler, özellikleri ve kullanım şekilleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Geçmişten günümüze Eski Türk Edebiyatı alanını ilgilendiren belli başlı edebiyat tarihleri ve özellikleri. Edebiyat Tarihlerinin tarihsel süreç içindeki değişim ve gelişimi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
7 Tezkireler, tezkirelerin tarihî gelişimi, tezkirelerin edebiyat tarihi açısından önemi, tezkire türü diğer eserler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kataloglar, kataloglarda yer alan bilgiler, belli başlı katalogların tanıtımı, kataloglama çalışmalarına ilişkin bilgiler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
10 Antolojiler, divan şiirinin anlaşılması ve yorumlanmasına açıklamalı antoloji çalışmalarının etkisi, katkısı, divan şiiri örneklerine yer veren önemli antolojilerin tanıtımı ve özellikleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
11 Süreli yayınların tanıtımı, Eski Türk edebiyatı alanıyla ilgili çalışmaların yayımlandığı süreli yayınlar ve özellikleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Bibliyografyalar ve bilimsel çalışmalarda bibliyografyaların yeri ve önemi. Eski Türk Edebiyatı alanını ilgilendiren bibliyografya çalışmalarından örnekler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 El Yazması eserler ve el yazması eserlerin özellikleri, yazma eserlerle ilgili terimler, yazma eser araştırmacısının dikkat etmesi gereken kurallar. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
14 El yazması eser bulunduran belli başlı kütüphaneler, yazma eser nüshalarının tespiti ve yazma eserler üzerinde yapılacak çalışmalarda uygulanabilecek yöntem ve teknikler I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 El yazması eser bulunduran belli başlı kütüphaneler, yazma eser nüshalarının tespiti ve yazma eserler üzerinde yapılacak çalışmalarda uygulanabilecek yöntem ve teknikler II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.06.2023 10:00