Genel Bilgi
Kod | TDE869 |
Ad | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I (Z) |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BEKİR TAHİR TAHİROĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere, bilim ile ilgili kavramlar ışığında , bilimsel araştırma süreci ve araştıma yöntemlerini kullanarak; alanda tez, rapor makale, proje hazırlama gibi bilimsel faaliyetleri gerçekleştirmelerini öğrenmelerine rehberlik etmektir.
Dersin İçeriği
Bilimsel bilgi nedir Pozitivist ve post- pozitivist araştırma arasındaki farklar. Bilimsel araştırma alanları için çerçeve nedir Hipotez ne anlama gelir Bilimsel araştırmanın aşamaları nelerdir Yazım kuralları, not alma, kaynak görüntüleme ve alıntı.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı, istatistiksel yöntemler, analiz ve yorum. Ankara: Erk Yayın Dağıtım Gürsakal, N. (2005). Yeni bilim. Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık Kaptan, S. (1982). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikler. Ankara: Rehber Yayınları Pears, D. (2004). Bilgi nedir Çev. A. Güçlü. Bilim Ve Sanat.
Notlar
Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar. |
ÖÇ02 | Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci; Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içindeki dönüşümlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Bilginin kaynaklarını açıklar. |
ÖÇ04 | Bilimsel araştırmada etik kurallara uyar. |
ÖÇ05 | Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgi ve bilim kavramları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilimin Gelişimi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bilim adamlığı ve bilim etiği | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bilim adamlığı ve bilim etiği (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Doğu ve Batı dünyasında bilimin gelişimi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Doğu ve Batı dünyasında bilimin gelişimi (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Arasınav | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
8 | Sosyal Bilimler kavramı | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Sosyal Bilimlerin gelişimi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Dünyada sosyal bilimler algısı ve çalışmalar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Türk bilim tarihi ve sosyal bilimler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Türk bilim tarihi ve sosyal bilimler (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Osmanlı’da sosyal bilimler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Türkiye Cumhuriyeti ve sosyal bilimler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sosyal bilimlerin araştırma konuları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |