Genel Bilgi
Kod | G346 |
Ad | Gıda Güvenliği ve Mikrobiyolojik Kalite Kontrol |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZERRİN ERGİNKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Bilal AĞIRMAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencileri yeterli ve dengeli beslenme, özel durumlarda beslenme (gebelik ve emzirme dönemi), çocukluk ve ergenlik dönemlerinde beslenme, düzenli ve dengeli beslenme ile hastalıklardan korunma ilişkisi, beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiler, çeşitli hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisinin önemi ve uygulamaları konularında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Beslenmeye Giriş, Beslenme ve sağlık, Organik Besin Öğeleri, Karbonhidratlar, Yağlar, Proteinler, Enerji Harcanmasının Saptanması Ve Bireylerin Enerji Gereksinimlerinin Hesaplanması, Elektrolit Mineraller, Vitaminler, Gebelikte Ve Emziklilikte Beslenme, Bebek, Çocuk Beslenmesi, Özel Durumlarda Beslenme
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Brown, A., Smith, H. (2014). Bensons Microbiological Applications, Laboratory Manual in General Microbiology, Short Version. McGraw Hill Education.
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gıda güvenliği tanımı ve içeriği, güvenli gıda üretimine yönelik sistemleri öğrenir |
ÖÇ02 | Risk analizini öğrenir |
ÖÇ03 | Mikrobiyolojik sayım yöntemleri ve örnekleme planları, Mikrobiyolojik kriterler, hızlı sayım ve tanım yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Gıdalarda mikrobiyolojik kalite kontrolü öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kapsamı ile ilgili bilgilendirme ve kaynak kitap tanıtımı, genel mikrobiyoloji ve gıda mikrobiyolojisi ders bilgilerinin kısa aktarımı | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Gıda güvenliği tanımı ve içeriği, güvenli gıda üretimine yönelik sistemler ve HACCP | kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Hastalığa neden olan gıda kaynaklı kusurlar, gıdalardaki mikrobiyolojik, fiziksel ve kimyasal tehlikeler | kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Risk analizi | kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Mikrobiyolojik sayım yöntemleri ve örnekleme planları,Mikrobiyolojik kriterler, hızlı sayım ve tanım yöntemleri Uygulama: Gıda örneklerinde seyreltme işlemleri | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
6 | Meyve -sebze ve ürünlerinde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Bazı meyve-sebze ürünlerinde toplam aerobik mezofilik bakteri sayımı | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
7 | Et ve ürünlerinde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim (kırmızı et, kanatlı et ve su ürünleri) Uygulama: Bazı et ve et ürünlerinde Enterobacteria sayımı | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | İlgili ders notları ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Süt ve süt ürünlerinde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Breed yöntemi | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Süt ve süt ürünlerinde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Yoğurtta Koliform tayini | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
11 | Tahıl ve tahıl bazlı ürünlerde mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Unlu mamüllerde EMS yöntemi ile rope sporu aranması, Thoma lamı ile maya sayım | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
12 | Dondurulmuş gıdalarda mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Dondurulmuş ürünlerde psikrofilik mikroorganizma aranması ve sayımı | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
13 | Yemeklik yağlarda mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Margarinlerde ve tereyağında lipolitik mikroorganizma aranması ve sayımı | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Baharat ve diğer özel gıdalarda mikrobiyolojik kalite kontrol ve güvenli üretim Uygulama: Çikolata vb. ürünlerde maya ve küf aranması mikotoksin aranması | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İçme ve kullanma sularında mikrobiyolojik kalitenin belirlenmesi Uygulama: Klasik ve EMS yöntemi ile içme suyunda koliform ve E. coli aranması ve tanımlama yapılması | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notları ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notları ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |