Genel Bilgi
Kod | TYM217 |
Ad | Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Fatma TUĞCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Fatma TUĞCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.
Dersin İçeriği
Ortaçağ, Rönesans ve Klasik dönemlerde tiyatronun gelişimi ve bu dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
TYM105 Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları I
Kaynaklar
Ders Notu ve Kitaplar
Notlar
Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Roma dönemi tiyatro düşüncesini bilir. |
ÖÇ02 | Ortaçağ Tiyatro Tarihi ve o dönemde ortaya çıkan tiyatro düşüncesini bilir. |
ÖÇ03 | Rönesans Tiyatro Tarihi ve o dönemde ortaya çıkan tiyatro düşüncesini bilir. |
ÖÇ04 | Klasik Dönem tiyatro düşüncesini bilir. |
ÖÇ05 | Plautus, Terentius, Cicero'nun tiyatro hakkındaki görüşlerini bilir ve anlatır. |
ÖÇ06 | Horatius'un tiyatro düşüncesini Aristoteles'in tiyatro düşüncesinden ayırt eder. |
ÖÇ07 | Klasik Akım ve Rönesans dönemi tiyatro düşüncelerini özetler. |
ÖÇ08 | Klasik Akımın, Antik Yunan ve Roma Dönemindeki tiyatro düşüncesi ile olan bağlantılarını çözümler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Roma Dönemi Tiyatro Düşüncesi: Platus, Terentius ve Çiçero’nun Tiyatro üzerine Düşünceleri. Dönemi Tiyatro Düşüncesi: Horatius ve Ars Poetika’nın İçerdiği Görüşler, Şairin Bilgili, Çalışkan Bir Kişi Olması, Yunan Sanatından Yararlanılması. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ars Poetika’da Öz, Biçim ve Biçem Özellikleri: Yalınlık, Anlatımda Titizlik, Sözcüklerin Seçimi ve Düzeni, Koşuk Kullanılışı, Oyun Konusu Seçiminde Geleneğe Uyma Ya da Konu Uydurma. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Oyun Kişilerinin Tipine Uygun Olması, Olay Dizisinde Baş- Orta- Son ve Başlangıcın Önemi, Beş Perde Kuralı, Bir Sahnede Konuşan En Çok Üç Oyun Kişisinin Bulunması, Koronun Oyundaki Organik Yeri, Oynanmaya Elverişli Olmayan Sahneler, Tanrıların Ancak Zorunlu Hallerde Sahnede Görünmesi. Tiyatronun Etkisi ve İşlevi: Sanatın Duygusal Etkisi, Görüntünün Etkisi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Roma Dönemi Tiyatro Düşüncesi Tekrarı. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ara Sınav. | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
6 | Ortaçağdaki Tiyatro Uygulamaları: Ortaçağda Dinsel Dram Öncesi Hareketler, Dinsel dram- Kilise Tiyatrosu, Dinsel Tiyatroda Sahneleme ve Oyun Yerleri, Ortaçağda Oyunculuk, Oyunların Kilise Dışına Çıkarılması ve Bunun Sonuçları, Ulusal Dilde Dinsel Dramlar. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ortaçağda Dindışı Dram: Ortaçağ Farsları, Moraliteler (Ahlakî İbret Oyunları), İnterlude’lar (ara oyunlar), Şövalye Eğlenceleri (Turnuvalar, Kılık Değiştirmeler, Maskeli Eğlenceler), Kraliyet Alayları ve Sokak Geçitleri, Ortaçağ Dramının Çöküşü ve Biçim Değiştirmesi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ortaçağda Tiyatro Düşüncesi: Tiyatroya Karşı Suçlamalar, Kilisenin Tiyatroya Karşı Oluşunun Nedenleri, Türlerin Ayrımı ve Tanımlar, Tiyatronun Ahlak Eğiticiliği, Tragedyanın Sonundaki, Yıkımın Yazgı Olarak Açıklanması. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Ortaçağ Tiyatrosunun Genel Tekrarı. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Arasınav. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
11 | "Rönesans Tiyatrosu: Rönesans’ta Siyasal, Toplumsal, Kültürel, Bilimsel Ortam. Rönesans’ta İtalyan Tiyatrosu: Rönesans’ta İtalya’daki gelişmeler, İntermezziler, Operanın Doğuşu." | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Rönesans’ta İtalya’da Sahne Uygulamalarında Ortaya Çıkan Yenilikler: Sebastino Serlio, Nikolai Sebattini ve Giacome Torelli’nin Sahne Uygulamaları. Rönesans’ta İtalyan Tiyatro mimarisindeki Gelişmeler: Tiyatro Olimpico, Tiyatro Farnesse, San Cassiano, İtalyan Halk Tiyatrosu Geleneği Commedia Del Arte. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Rönesans’ta Elizabeth Dönemi İngiliz Tiyatrosu: Geçiş Döneminde ilk Tragedya ve Komedyalar, Üniversiteli Aydınlar: Thomas Kyd, Cristopher Marlowe, John Lily, Robert Green, W. Shakespeare ve çağdaşları Ben Johnson, George Chapman, Thomas Dekker, John Marston, Thomas Hewood, Thomas Middeleton, Cyril Tourneur. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Jakoben Yazarlar: Francis Beamount, John Fletcher, Phillip Massenger, John Ford, James Shirley, Elizabeth Dönemi Tiyatro Mevzuatı, Elizabeth Dönemi İngiliz Tiyatrosunda Sahne Tekniği, Oyun yerleri (Salonlardaki Sahneler, Saray Tiyatrosu, Halk Tiyatrosu, Özel Tiyatrolar, Maskların Oynandığı Sahneler.) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Dönem analizi ve genel tekrar | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Rönesans’ta Fransız Tiyatrosu ve Neo Klasizm: 1595 Öncesi Fransız Halk Sahnesi, 16. Yüzyıla Neo Klasik Dram, 1595’ten 1625’e Kadar Olan Halk Tiyatrosu, Neo Klasizmin Önemli Yazarlarından Pierre Corneille, Jean Racine ve J.B.P. Moliere. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
18 | Rönesans’ta Tiyatro Düşüncesi: Rönesans Öncesinde Ortaçağdaki Genel Durumun; Tiyatroya Karşı Yapılan Suçlama ve Yasaklamaların Hatırlanması. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
19 | Rönesans’ta Tiyatronun Savunulması: Tiyatro Sanatı Ciddi Bir Türdür, Tiyatro Eğiticidir, Tragedya Genel ve Üstün Gerçekleri Yansıtır, Tragedya Heyecanları Körüklemez Arınma Yoluyla Heyecanları Yatıştırır, Uygulamada Görülen Aksaklıklar Uygulayıcıların Hatasıdır. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
20 | Rönesans’ta Tiyatro Düşüncesi: Tiyatro Okunmak İçin Değil Oynanmak İçindir, Tragedya ve Komedya Farklı Özellikler Taşıyan Ayrı Türlerdir, Antik Kuramcıların Önerdikleri Biçim Kuralları Uygulanmalıdır, Tiyatronun Görevi Eğiterek Yarar Sağlamaktır, Tragedyada Gerçeğe Benzerlik Gözetilmelidir. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
21 | Ara Sınav. | Kaynak Okuma, Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
22 | Klasik Tiyatro Düşüncesi: 17. Yüzyılda Siyasal, Sosyal, Bilimsel, Ekonomik ve Dinsel Ortam. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
23 | Klasik Tiyatro Akımının Kuralları: Antik Yunan Kuramcılarının Söyledikleri Doğrudur, Tragedya ve Komedya Farklı Özellikler Taşır, Oyunlarda Merak Uyandırılmalı ve Etkili Olunmalıdır. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
24 | Gerçeğe Benzerlik ve İnandırıcılık Gözetilmelidir, Ahlak ve Sağduyuya Uyulmalıdır, Tiyatro Yararlı ve Zevk Verici Olmalıdır, Anlatım İncelikli Olmalıdır, Görüntüde Aşırı Çarpıcılıktan Kaçınılmalıdır. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
25 | Klasik Tiyatro Akımının Biçim Kuralları: Arılık Yalınlık, Belli Uzunluk Tamamlanmışlık, Organik Bütünlük, İnandırıcılık Tutarlılık, Üç birlik Kuralı. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
26 | Beş Perde Kuralı, Bir Sahnede Üçten Fazla Oyun Kişisinin Bulunmaması Kuralı, Kanlı Olayların Sahnede Gösterilmemesi Kuralı. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
27 | Klasik Dönem düşüncesi ile Antik Yunan (Aristoteles), Roma (Horatius) tiyatro düşünürlerini karşılaştırmak yoluyla aradaki benzerlikleri göstermek ve bunların Klasik tiyatro düşüncesine olan etkisini tespit etmek. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
28 | Klasik Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
29 | Ara Sınav. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
30 | Geçirilen Bir Yıllık Eğitim Sürecinin ve Gösterilen Performansın Değerlendirilmesi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
31 | Final sınavı hazırlık çalışmaları | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
32 | Final | Kaynak Okuma, Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 1 | 29 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 2 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,72 | ||
AKTS | 4 AKTS |