Genel Bilgi
Kod | TIM207 |
Ad | Oyunculuk II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-4 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 12 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Nihat Fırat DEMİRAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin mesleki prensipler kapsamında, dramaturgi malzemeyi (oyun metni) doğru okuyup algılaması, eylemli analizi kullanarak çözümleyebilmesi, kendi bedensel malzemesinin (vücudun biomekanizmasının, bilinç ve bilinçaltı mekanizmasının , kas ve sinir sisteminin) oynayacağı rolün önerilmiş koşulları içerisinde icra etmenin temel bilgilerini edinerek, mesleki profesyonel alışkanlıkların aşılanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Oyunculuk eğitiminin bu yılında öğrenci-oyuncular ilk kez metinle karşılaşırlar. Seçilen metinlerden çalışma malzemesi olarak öğrencilere iki ya da üç kişilik parçalar önerilir. Bir metnin düşünsel alt yapısının algılanması, rol kişisinin davranış mantığının belirlenmesi, partnerle doğal ilişki kurmak, soru ve yanıtların doğasını anlamak, duymak, görmek, etki ve tepki gibi temel bilgileri öğrenir.
Dersin Ön Koşulu
TIM107 Oyunculuk I
Kaynaklar
Bulunmamaktadır
Notlar
Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dramaturgi malzemeyi (oyun metni) üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibinin temel ilkeleri esasında analizini yapar. |
ÖÇ02 | Dramaturgi malzemeyi sosyo-politik ve sosyo-psikolojik açıdan dönem araştırması becerisini kazanır. |
ÖÇ03 | Dramaturgi malzemeyi eylemli analiz yöntemiyle çözümler ve uygular. |
ÖÇ04 | Oynayacağı rolü -Eğer ben olsaydım- prensibi ile analiz eder ve uygular. |
ÖÇ05 | Oyun metninden alınmış parçanın önerilmiş koşullarında oyunculuk sanatının temel prensipleri olan eylem, etki - değerlendirme - tepki unsurlarını algılar ve uygular. |
ÖÇ06 | Dramaturgi malzemenin önerilmiş koşulları içerisinde, mantıksal dizini (nedenler dizisi) oluşturarak neden - sonuç ilişkisine bağlı psiko-fiziksel eylemi tespit etme ve uygulama becerisini kazanır. |
ÖÇ07 | Oyunculuk sanatının mesleki profesyonel alışkanlıklarını kazanarak, prova bilincinin temel ilkelerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yıl boyu üzerinde çalışılacak dramaturjik malzemelerin (oyun metinlerinin) sunulması ve sahnelerin seçimi. (1) | ısınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
2 | Yıl boyu üzerinde çalışılacak dramaturjik malzemelerin (oyun metinlerinin) sunulması ve sahnelerin seçimi. (2) | ısınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
3 | Seçilen dramaturjik malzemelerin üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibinin ve sosyo-politik, sosyo-psikolojik açıdan dönem araştırmasının anlatılması. | *Ödev1: Seçilen dramatik eserlerin; dönem araştırmaları, yazar araştırmaları ve oyun kişilerinin analizlerini barındıran dosya hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
4 | Seçilen dramaturjik malzemelerin üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibinin ve sosyo-politik, sosyo-psikolojik açıdan dönem araştırması ödevleri üzerine çalışma. Sahnede mesleki davranış kurallarının anlatılması. | Araştırma - Analiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
5 | Seçilen dramaturjik malzemelerin üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibinin ve sosyo-politik, sosyo-psikolojik açıdan dönem araştırması ödevleri üzerine çalışma. | Araştırma - Analiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
6 | Okuma provalarına giriş ve okuma prova disiplininin ve bilgilerinin öğretilmesi. Rol defteri hazırlama tekniğinin anlatılması. | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
7 | Okuma provaları. 1 | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
8 | Okuma provaları. 2 | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
9 | Okuma provaları. 3 | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
10 | Dramatik eserin eylemli analiz yoluyla ve “eğer ben olsaydım” prensibi esasında uygulamalı anlatılması. Sahne üzerinde uygulamaya geçiş. | Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumları için çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
11 | Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
12 | Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
13 | Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. 3 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
14 | Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. 4 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar. | "*Ödev 2: Konstantin Stanislavskiy "Bir Rol Yaratmak" adlı kitabının özeti. Uygulamalı *Ödev3: Sahneler üzerine uygulamalı hazırlık" | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
16 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
|
17 | Ödev2 Sunumu* | "*Ödev 2: Konstantin Stanislavskiy "Bir Rol Yaratmak" adlı kitabının özeti. Uygulamalı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
18 | Ödev3 Sunumu* | *Ödev3: Sahneler üzerine uygulamalı hazırlık" | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
19 | Ödev3 Sunumu* (Devam) | *Ödev3: Sahneler üzerine uygulamalı hazırlık" | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
20 | Hazırlanmış parçaların kapsamında, eylemlerin araştırılması ve "etki - değerlendirme - tepki" üzerine uygulamalı çalışma. | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
21 | Eylem’i (aksiyon) açığa çıkaran üç temel ateşleyici gücü olan “kimsin, ne istiyorsun? ne yapıyorsun?” sorularına dramaturjik malzemenin sunduğu önerilmiş koşullar içerisinde uygulamalı olarak çalışma. | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
22 | Dramaturjik malzemenin önerilmiş koşulları içerisinde, mantıksal dizini (nedenler dizisi) oluşturarak neden - sonuç ilişkisine bağlı psiko-fiziksel eylemi tespit etme ve uygulamalı çalışma | * Ödev4: 20,21,22. haftalardaki dersler kapsamında hazırlanan parçaların uygulamalı sunumu. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
23 | Ödev4 Sunumu* | * Ödev4: 20,21,22. haftalardaki dersler kapsamında hazırlanan parçaların uygulamalı sunumu. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
24 | Ödev4 Sunumu* (Devam) | * Ödev4: 20,21,22. haftalardaki dersler kapsamında hazırlanan parçaların uygulamalı sunumu. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
25 | Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. 5 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
26 | Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. 6 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
27 | Sınav programının provaları. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
28 | Sınav programının provaları 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
29 | Sınav programının provaları ve akışlar 3 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
30 | Sınav programının provaları ve akışlar 4 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
31 | Final hazırlığı ve Genel Provalar. | *Ödev 5: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
32 | Final. Ödev 5 Sunumu ve savunma. | Sınav programının sunumu | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 8 | 240 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 2 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 309 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 12,36 | ||
AKTS | 12 AKTS |