Genel Bilgi
Kod | TYM301 |
Ad | Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları III |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Fatma TUĞCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Fatma TUĞCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.
Dersin İçeriği
18. yüzyıl, Romantik, Gerçekçi ve Karşı Gerçekçi dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
TYM217 Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları II
Kaynaklar
Bulunmamaktadır
Notlar
Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 18. Yüzyıl tiyatro düşüncesini anlatır. |
ÖÇ02 | Romantik Akım tiyatro düşüncesini anlatır. |
ÖÇ03 | Gerçekçi Akım tiyatro düşüncesini bilir ve anlatır. |
ÖÇ04 | Karşı Gerçekçi Akım tiyatro düşüncesini bilir. |
ÖÇ05 | Romantik Akım ile Gerçekçi Akım´ın tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder. |
ÖÇ06 | Gerçekçi ve Karşı Gerçekçi Akımlarının tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder. |
ÖÇ07 | 18. Yüzyıl yeni yorumlarının, Romantik Akım´ın, Gerçekçi Akım´ın ve Karşı Gerçekçi Akım´ın doğuşuna ortam hazırlayan siyasal, kültürel, dinsel, felsefi, ekonomik koşulları değerlendirir. |
ÖÇ08 | Romantik ve Gerçekçi Akımların tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 18. Yüzyılda Avrupa Tiyatrosu: Aydınlanma Çağı, Aydınlanmanın Mimarları, Aydınlanma Çağının Felsefesi. Jean Jacques Rousseau, David Hume, Denis Diderot, Beaumachais… | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | 18. Yüzyıl Tiyatro Yazarlığı ve Yazarları (Gotthold Ephraim Lessing, Schiller, George Lillo, Sebastian Mercier.) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesi: Siyasal, Kültürel, Ekonomik, Dinsel ve Bilimsel Gelişmeler. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinde Yeni Yorumlar: Tiyatroda Günlük Olaylara ve Sıradan Kişilere Yer Verilmelidir. (Daha önceki dönemlerde tiyatroda olaylar ve kişiler nereden ve kimlerden seçilmekteydi? Sorusuna tüm dönemlerin hatırlanması yoluyla cevap aranması.) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinde Yeni Yorumlar: Tiyatro Eseri Düzyazıyla Yazılmalıdır, Tiyatro Seyircisini Duygulandırmalıdır, Yeni Türler Denenmelidir. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tiyatro Duygulandırarak Eğitir, Duygulanma ve Acı Çekme Seyirciye Zevk Verir. (Bundan önceki tüm dönemlerde tiyatronun amacı ve işlevi neydi? Sorusuna geçmişi dönemlerin hatırlanması yoluyla cevap aranması) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Romantik Akım: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Kültürel ve Bilimsel Ortam. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Romantik Akım: Sanatın Yaratma Özgürlüğü, Sanatın Üstün Bir Olgu Olması, Ulusal Olanın Yeğlenmesi Ve Ortaçağ Kaynaklarına Yönelme. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Romantik Akım: Sanatın Evrimi Ve İdealist Tarihselcilik (Platon’un ‘idealar’ felsefesinin hatırlanması), Sanatın Işıtıcı ve Aydınlaştırıcı İşlevi. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Romantik Akım: Gerçeğin Özünün Yansıtılması, Klasik Kuralları Aşılması, Organik Biçim, Karşıtların Uyumu. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tragedya ve Komedyanın Yeni Tanımları ve Grotesk, Yaratıcı Düşgücü ve Yanılsama (İllüzyon), Romantik İroni, Shakespeare Yorumu. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ara Sınav. | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar (18. yy. Tiyatrosu) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Dönem analizi ve genel tekrar (Romantizm) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Natüralizm ve Gerçekçi Akım: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Kültürel, Bilimsel Ortam. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
18 | Gerçekçi Akımda Romantik Tiyatroya Gösterilen Tepki, Natüralizm ve Gerçekçiliğin karşılaştırılması. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
19 | Gerçekçi Akımın İlkeleri: Somut Yaşam Gerçeğinin Yansıtılması, Çevre Etmenlerinin Dikkate Alınması, Bilim Yönteminin kullanılması, Düşüncenin Dış Dünyaya Açılması, İllüzyon (Yanılsama) Yaratılması. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
20 | Gerçekçi Akımda Uygulamada Gözetilmesi Gereken Kurallar: Yoğun, Birlikli, Gerilimli Oyun Yapısı, Bergson ve Komedya, Günlük Konuşma Dilinin Kullanılması, Görüntüde Somut Yaşam Gerçeğine Benzerlik. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
21 | Gerçekçi Tiyatroda Amaç, Gerçekçi Tiyatroda Dramatik Olan, Gerçekçi Akımın Etkilendiği Kaynaklar, Gerçekçi Akımın Karşılaştırılması. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
22 | Yaratıcı Oyunculuk ve Konstantin Stanislavsky. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
23 | Gerçekçi Akımın Yazarları: August Strindberg, George Bernard Shaw, Anton Çehov, Henrik İbsen, Emile Zola, Alexandre Dumas Fils… | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
24 | Ara Sınav. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
25 | Karşı Gerçekçi Eğilimler: Sosyal, Siyasal, Ekonomik, Kültürel, Bilimsel Ortam, Simgecilik, Yeni Romantizm, Estetikçilik. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
26 | "Fransız Sembolistler: Mallarme, Maeterlinck, Claudel, Edmond Rostand, Alfred Jarry, Lord ve Lugne Pou. Diğer Karşı gerçekçiler: Oscar Wilde, Hugo von Hofmannsthal, Hanry Bergson." | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
27 | "Richard Wagner ve Bileşik Sanat Yapıtı, Friedrich Nietzsche ve Tragedyanın Doğuşu, Karşı Gerçekçilerin Genel ve Ortak Görüşleri, Gizli Gerçeğin İfadesi ve Simgecilik." | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
28 | Tiyatro Sanat Tadı Vermekten Başka Bir Görevle Koşullu Olmamalıdır, Güzellik Kaygısı ve Estetikçilik, Adolphe Appia ve Gordon Graeg’in Çalışmaları, Tiyatronun Tüm Öğelerinin Birlikte Devinimi, Yeni Bir Yanılsama Anlayışı, Oyunun Uyumunun Yönetmen Tarafından Sağlanması. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
29 | Karşı Gerçekçi Eğilimlerin Tekrarı. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
30 | Ara Sınav. | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
31 | Final sınavı hazırlık çalışmaları | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
32 | Final | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 1 | 29 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 2 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,72 | ||
AKTS | 4 AKTS |