Genel Bilgi
Kod | TYM409 |
Ad | Kamera Önü Oyunculuk Teknikleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yönetmenin elinde yaratıcı özne olarak aktörün edinmesi gereken kamera önünde profesyonel mesleki alışkanlıkları ve bilgileri dahilinde, profesyonel disiplin ile set ortamını tanıması ve set koşullarına hızlı adaptasyonu amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Kamera önünde set içerisinde yaratıcı aktörlük sanatının disiplinini ve prensipleri ve çekim planları ile oyuncunun kamera önünde aksiyonel konumu üzerine bir ders planı oluşturulmuştur.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Çeşitli Kamera Arkası Çekimleri, Film Video ve Belgeseller
Notlar
1. Yörükhan Ünal Dram Sanatı ve Sinema. 2. Prof. Dr. Seyide Parsa Film Çözümlemeleri 3. Andre Bazin Sinema Nedir 4. Süalp, Z. Tül Akbal Zaman mekan kuram ve Sinema
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kamera önünde rolünü üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibi ve eylemli analiz yöntemini iç içe kullanarak analizini yapar ve uygular. |
ÖÇ02 | Kamera önünde set içerisinde yaratıcı aktörlük sanatının disiplinini ve prensiplerini bilir ve uygular. |
ÖÇ03 | Set organizasyonu içerisinde yer alan yapıları bilir ve çalışma prensiplerine göre uygular. |
ÖÇ04 | Kamera açılarını ve kamera hareketlerini bilir ve kamera rolünün kendine özgü sanatsal yorumunun partisyonunu oluşturarak karakterini icra eder. |
ÖÇ05 | Audition çekiminin temel prensipleri bilir ve uygular. |
ÖÇ06 | Çekim Planları ve oyuncunun kamera önünde aksiyonel konumunu bilir ve tam kapsamlı olarak (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir aksiyon içerisinde var olarak, karakterini icra eder. |
ÖÇ07 | Çekim sürecinin sonunda rolün beyazperdede veya televizyon üzerinde uygulaması esnasında, içinde bulunduğu aksiyonel yapıyı ve yarattığı karakteri değerlendirip geliştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma yıl içi çalışmaların tanıtımı | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
2 | Sinema setinin tanıtılması. Set ile Sahne arasındaki farklılıklar. | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
3 | Set organizasyon yapısı. Reji Grubu ile çalışma prensipleri | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
4 | Set organizasyon yapısı. Yapım Grubu ile çalışma prensipleri. | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
5 | Kameranın teknik yapısı ve kamera açıları | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
6 | Öznel (Subjektif) Kamera Açıları ve Kamera Yüksekliği ve çevrinme hareketleri: Panoromik Çevrinme, Dairesel Çevrinme, Dikey Çevrinme | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
7 | Öznel (Subjektif) Kamera Açıları ve Kamera Yüksekliği ve çevrinme hareketleri: Dikey Yükseliş ve Dikey Alçalış, Vinç hareketi (Jimmy Jib) | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
8 | Kamera hareketleri: Takip Hareketi, Dolly Çekimi, Truck Çekimi, Crane Çekimi üzerine çalışma ve örnekller | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
9 | Kamera hareketleri: Pan Tekniği, Hızlı Pan Tekniği, Eğimli Çekim, Havadan Çekim, Pedestal Çekimi üzerine çalışma ve örnekller | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
10 | Kamera hareketleri: Elde Çekim, Zoom Hareketi, Dolly Zoom, Odak Çektirmesi üzerine çalışma ve örnekller | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
11 | Sette Ses teknisyenleriyle çalışma prensipleri ve boom operatörü | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
12 | Sette Işık teknisyenleriyle çalışma prensipleri ve ışık içinde oyun. | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
13 | Sette Makyöz ve Makyör ile çalışma prensipleri ve karakterin dış görünüşüne hazırlanma. | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
14 | Ara sınav | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Dönem analizi ve genel tekrar. | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Audition süreçleri ve hazırlanma. Headshot ve Showreel hazırlama. | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
18 | Audition çekiminin temel prensipleri ve uygulama. Deneme Çekimleri hazırlama.-1 | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
19 | Audition çekiminin temel prensipleri ve uygulama. Deneme Çekimleri hazırlama.-2 | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
20 | Yönetmenle çalışma prensiplerine giriş: | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
21 | Sette Okuma Provaları ve karaktere hazırlık süreçleri | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
22 | Kamera önünde Karakter, Tempo - Ritim, Değerlendirme (Etki- Tepki) üzerine çalışmalar. | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
23 | Kamera önünde Duygu ve ifade üzerine çalışmalar. | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
24 | Çekim Planları ve oyuncunun kamera önünde aksiyonel konumu: Uzak Plan, Yüz Plan | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
25 | Çekim Planları ve oyuncunun kamera önünde aksiyonel konumu: Detay Plan, Omuz Plan, Göğüs Plan | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
26 | Çekim Planları ve oyuncunun kamera önünde aksiyonel konumu: Diz Plan (Amerikan Plan), Boy Plan, Bel Plan | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
27 | Süreç Odaklı Oynanabilir Direktifler | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
28 | Final Hazırlık çalışmaları; çekimi yapılacak dramaturjik malzemenin seçimi. | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Proje Temelli Öğrenme |
29 | Final Hazırlık çalışmaları; çekimi yapılacak dramaturjik malzemenin çekim planları üzerine çalışma. | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Proje Temelli Öğrenme |
30 | Seçilen dramaturjik malzemenin çekimleri-1 | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
31 | Seçilen dramaturjik malzemenin çekimleri-2 | Bireysel Çalışma Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
32 | Final Sınavı | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,76 | ||
AKTS | 4 AKTS |