Genel Bilgi
Kod | TYM413 |
Ad | Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları IV |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Fatma TUĞCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Fatma TUĞCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.
Dersin İçeriği
20. yüzyıl Öncü akımları (Fütürizm, Sürrealizm, Expresyonizm), Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesi (E.Piscator ve Politik Tiyatro, B.Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro) Absurd Tiyatro, Çağdaş Tiyatro Düşüncesi (Jerzy Grotowsky ve Yoksul Tiyatro, Peter Brook ve Dolaysız Tiyatro) ve günümüzdeki Alternatif Tiyatro arayışlarının incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Bulunmamaktadır
Notlar
Brockett, Oscar G.: Tiyatro Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları. Ankara, 2000.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 20. Yüzyıl Öncü Akımları tiyatro düşüncesini anlatır. |
ÖÇ02 | E. Piscator´un Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesini anlatır. |
ÖÇ03 | B.Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro Düşüncesini anlatır. |
ÖÇ04 | Absurd Tiyatro Düşüncesini anlatır. |
ÖÇ05 | Çağımızın Alternatif Tiyatro Düşüncesini anlatır. |
ÖÇ06 | Gerçekçi- Benzetmeci Aristotelesçi Tiyatro üslubu ile B.Brecht´in açık biçim göstermeci Epik-Diyalektik Tiyatro Anlayışını karşılaştırmalı olarak analiz eder. |
ÖÇ07 | Absurd Tiyatro Düşüncesinin beslendiği kaynakları anlatır. |
ÖÇ08 | 20. Yüzyıl Tiyatro düşüncesinin doğuşuna ortam hazırlayan siyasal, toplumsal, kültürel, bilimsel ve felsefi koşulları analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 20. Yüzyıl Öncü Akımları: Siyasal, Sosyal, Bilimsel, Ekonomik Ortam. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Fütürizm ve Meyerhold, Dadacılık, Sürrealizm. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sürrealizm ve Antonin Artaud’nun Kıyıcı Tiyatrosu. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dışavurumculuk (Exspresyonizm): İç Gerçeğin Özgürce İfadesi, Daha İyi Bir Dünya Ülküsü, Düşünce Öğesi Üzerine Odaklanma, Baş Oyun Kişisinin Daha İyi Bir Dünya Ülküsüne Kurban Edilmesi, Asal Olanla Yetinme, Anlatımda Kesin Karşıtlıklar, Görüntüde Çarpıtma. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Genel Tekrar. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ara Sınav | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
7 | Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesi: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Bilimsel Ortam. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | E. Piscator ve Politik Tiyatro: Tiyatro Bir Araçtır, Tiyatronun Konusu Güncel Olaylardandır, Belgesel Tiyatro, Yalın Konu, Hızlı ve Etkili Düzenleme, Görüntüsel İletişim Kurma, Sahne Mekanizmasının Önemi, Bütüncül (total) Tiyatro. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Geleneksel Tiyatronun Eleştirisi, Bilim Çağının Tiyatrosu, Dünyanın Değişebilirliği. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Tiyatronun Eğlendirme Görevi, Halkçı Gerçekçilik-Toplumcu Gerçekçilik. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Özde ve Biçimde Epik Tiyatro, Yanılsamanın Bozulması ve Yadırgatma. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Aristotelesçi Olmayan Dram, Tavır Kavramı (Gestus), Sahne Müziği, Işıklama, Dekor ve Teknik Donatımın Kullanımında Diyalektik İlişki Sağlama ve Yadırgatma. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Brecht’in Epik Diyalektik Tiyatrosu ile Aristotelesçi-Gerçekçi Doğalcı Tiyatro Anlayışının Tüm Açılardan Karşılaştırılması. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ara Sınav. | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar (20. yy Öncü Akımları) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Dönem analizi ve genel tekrar (B. Brecht Tiyatrosu) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: Sosyal, Siyasal, Ekonomik, Bilimsel Ortam ve Absürd Tiyatronun Beslendiği Felsefi Düşünceler ve Kişiler. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
18 | Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: İnsanın Durumundaki Saçmalık, İletişimsizlik, Yabancılaşma, İnsansızlaşma, Gerçeğin Yerinden Oynatılması, Gerçeğe Ayna Değil Prizma Tutmak. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
19 | Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: Karşı-Tiyatro, Karşı-oyun, Karşı-Kahraman, Sahnenin Somut Görüntü Dili, Grotesk Ve Kara Güldürü, Sanatlı Uyumsuzluk, İonesco’nun Siyasal Amaçlı Tiyatroya Karşı Olması. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
20 | Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu Genel Tekrarı. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
21 | Ara Sınav.. | Kaynak Okuma, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
22 | Çağdaş Tiyatro Düşüncesi: Jerzy Grotowsky ve Yoksul Tiyatro: Bütüncül Eylem, Söylence ile Yüzleşmek, Yoksul Tiyatro, Kutsal Oyuncu. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
23 | Peter Brook - Boş Alan ve Dolaysız Tiyatro, Max Rainhard. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
24 | Genel Tekrar | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
25 | Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
26 | Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. (1) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
27 | Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. (2) | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
28 | Çevreselci Tiyatro Çalışmaları, Deneyimci (Exprimental) Tiyatrolar, | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
29 | Sokak Tiyatroları, Heppyningler, Paratiyatro Deneyleri. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
30 | Ara Sınav. | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
31 | Final sınavı hazırlık çalışmaları | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
32 | Final Sınavı | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 2 | 58 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 1 | 29 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 2 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,72 | ||
AKTS | 4 AKTS |